zondag 4 april 2010

MOSLIMS VIEREN FEEST IN BEIJUM

(nu met de juiste video) Zo maar op zondagochtend stapten een kleine 15 mensen uit de stadsbus, hoek wijkring Isebrandtsheerd. Lijn 6. In optocht liepen ze richting Heerdenhoes. Toch maar eens vragen, wat kwamen ze hier in Godsnaam, of voor mijn part in Allah's naam doen? Hup, met de camera er op af. Zelden zag ik zo'n groep goedlachse, vriendelijke en open mensen bijeen in de wijk. Ze stelden zich voor als een groep Indonesische Moslims die vanuit de stad in Beijum naar een feestje van vrienden gingen. Foto was geen probleem, video ook niet. Nadat ik de camera uit had gedaan vroeg ik ze nog gekscherend hoeveel bomgordels ze bij zich hadden en waar ze de aanslag wilden plegen. Iedereen schoot in de lach, lachend om die idiote extremisten die dat doen, en lachen om de dwaze beeldvorming van veel Nederlanders. Wat hebben zij daar nou mee uit te staan? Helaas staat dat fragment niet op de film. Het is een vreemd tijdperk waarin we leven dames en heren. Het was een allerhartelijkste en open ontmoeting, maar schrijf je dat op dan kun je zo maar worden neergezet als "moslimknuffelaar." Ik had er nog wel een kopje thee mee willen drinken als ik meer tijd had gehad, maar theedrinken met Moslims? Dan ben je toch helemaal niet goed wijs? Barre tijden op dat gebied. Theedrinken en knuffelen met mensen uit andere culturen is tegenwoordig verdacht. Kijk en luister even mee naar representanten van een religie die "onze westerse samenleving bedreigen en ondermijnen." (de ironie moge duidelijk zijn)

Geen opmerkingen: