zondag 18 april 2010

JOYCE VAN DER WAAL VERLAAT BEIJUM

Ik heb geen close-up foto van haar maar wel redelijk wat foto's waar ze met meerdere mensen opstaat. En misschien tekent haar dat wel want ik ken haar niet als einzelgänger, altijd was ze met mensen in de weer. U ziet haar tweede van links op de foto staan. Opbouwwerkster Joyce van der Waal van Stichting Stiel volgde in 2008 Anja Bos in Beijum op maar ze gaat in verband met het aanvaarden van een andere baan de wijk aan het einde van deze maand al weer verlaten. Beleidsmedewerker bij WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) in Slochteren wordt ze.
Lopende projecten zoals bijvoorbeeld het op stapel staande boek over multicultureel Beijum zullen gewoon doorgaan, aldus Joyce. Afgelopen woensdag vroeg ik haar wanneer het bericht wereldkundig mocht worden. "Doe maar zondagavond, dan ben ik reeds in het vliegtuig gestapt op weg naar mijn vakantiebestemming." Zondagavond is zondagavond. Op ze echt op vakantie is gegaan is me nu niet bekend, maar wat zeker is dat ze de laatste dagen beslist niet met een vliegtuig is opgestegen omdat er in heel Europa niet wordt gevlogen.

3 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Joyce van der Waal volgde in 2008 niet Anja Bos op. Joyce werkte reeds bij STIEL, toen Anja Bos nog werkzaamheden voor Beijum verrichtte.

De feitelijke opvolger van Anja Bos is Francis Nijdam.

Anja Bos had heel veel moeite met de BOB. Zij heeft geprobeerd te verhinderen dat Wim Klein in september 2007 bestuurslid zou worden van de BOB. Zij deelde mij dit op 18 februari 2008 mede in een café aan de Vismarkt.

Joyce van der Waal had een pragmatische instelling. Op 2 februari 2010 zei ze tegen mij in De Wegwijzer "dat er weliswaar veel problemen bij de BOB zijn, maar dat er buiten de BOB om veel goeds in Beijum gebeurt". Een doordenkertje. In dubbele zin...

Menno Fritsma zei

Kees heeft gelijk voor wat betreft de opvolging.
Maar uit zijn reactie blijkt ook wel weer dat je niets tegen Kees kunt zeggen of je ziet het in meer of minder verdraaide vorm ergens weer terug.

Kees Huizenga zei

Dag Menno,

Jouw reactie is te kort door de bocht. Wat voor reden zou ik hebben om de woorden van Joyce te "verdraaien"? Waaruit blijkt deze zgn. verdraaiing?

Je maakt mij een verwijt zonder enige grond onder jouw voeten. Je mag best een vooroordeel over mij hebben, maar deel a.u.b. geen zinloze en vileine stoot onder de gordel uit.

STIEL staat voor wijkopbouw, bewonersparticipatie en de bevordering van de leefbaarheid. Maar de BOB heeft het "Communicatieplan Heerden" ingetrokken! Dat bleek op de jaarvergadering van 23 maart jl. n.a.v. een vraag van mij. De BOB wil geen heerdenoverleg. Met hoeveel heerden in de wijk heeft de BOB contact? Welk percentage is dit van alle heerden van Beijum? Is het Werkplan 2010 een effectief product van gehouden heerdenoverleg? Waaruit blijkt dit?

Drs. Anja Bos was het in het verleden met mij eens dat de BOB geen goed Werkplan kon en kan maken, omdat de BOB geen kennis van zaken van de heerden heeft. Zo eenvoudig en triest is het!
Met andere woorden: STIEL stuit op de BOB inzake de wijkopbouw, “Samen Doen”, multicultureel Beijum, etc. Kleurrijk Bruisend Beijum gebeurt al jaren zonder dat de BOB bij de organiserende partijen behoort. Idem dito de NLA-jaargetijdenmarkten op Plein Oost en de traditionele Nieuwjaars- en lenteviering in De Kleihorn. Zie de gemaakte folders.

P.S.: Ik heb altijd grote waardering gehad voor Anja Bos en Joyce van der Waal. Laat dit gans duidelijk zijn!