donderdag 30 december 2010

HIER KOMT HET VREUGDEVUUR


De parkeerplaats voor het Winkelcentrum Beijum is met oud en nieuw de place to be. Nogmaals, door een misverstand vermeldde ik dinsdag abusievelijk dat het feest op marktplein West zou plaatsvinden. Maar goed. Woensdagmiddag trof ik deze beide heren met een meetlint aan op de parkeerplaats waar het allemaal moet gaan gebeuren. Foto onder. Op de voorgrond staat een agent die ik niet ken. Op de achtergrond staat Otto Broere van de milieudienst. Mag ik wel een foto maken heren? "Jawel hoor, je doet maar." Wat zijn jullie aan het opmeten? "Hier komt met oud en nieuw een grote bak voor een vreugdevuur."Oh, hoe groot wordt die bak dan wel niet? "Die wordt acht bij vier meter." Wat een joekel ja, en wat doe jij hier Otto Broere? Soms hebben anderen de neiging om voor iemand te gaan antwoorden. Zo ook hier. De agent:' Otto is van de milieudienst en hij moet in de gaten houden dat het goed gaat komen met het vuur." Komt het hier dan wel goed met oud en nieuw? "Daar gaan we wel van uit."
Het is toch niet te vatten allemaal, er gaat een bak van acht bij vier meter geplaatst worden waar een gemeentelijk vreugdevuur in kan worden ontstoken. Op de achtergrond ziet u de ruiten van het Winkelcentrum. Die worden allemaal dichtgespijkerd, anders keert de verzekering niet uit. Het kan, behalve dat er een vuurbak wordt geplaatst, ook een idee zijn om een Wii-spel neer te zetten waar deelnemers in spelvorm a.h.w. een winkelruit mee kunnen in gooien. Nee, niet echt natuurlijk. Maar waarom zou je oud en nieuw-rellen niet een beetje gecontroleerd kunnen naspelen? Een groot vuur maken en in spelvorm een ruit in kinkelen. Zullen er nog acteurs komen die zich verkleden als ME-ers? Het kan een beetje de lading van eventueel aanwezige vandalismedrang afhalen. Ok, ok, ik begin er een beetje over te spotten. Maar is het niet bizar? Onder het oog van de brandweer, politie en welzijnswerkers, en met op de achtergrond een dichtgespijkerde winkelcentrum-bunker, gaat hier een feest georganiseert worden dat positief moet verlopen. Maar goed. Het kan ook een gouden zet zijn.

(Vanochtend is met groot materiaal begonnen met de opbouw, foto's zijn welkom! Dank, bovenste foto van: http://plixi.com/p/66586340 )

16 opmerkingen:

Karin.P. zei

De jeugd mag niks meer gevolg...

Vroeger was er op elke hoek van de straat een vreugdevuur, iedereen uit de straat zocht in de wijk naar kerstbomen en op de avond zelf hielden we wisselend de wacht bij onze buit ;)
Want een andere straat kwam wel eens spullen stelen :P
Nu als men jeugd met spullen zie slepen BEL DE POLITIE! als er ergens een vuurtje is wordt die door politie of brandweer bijna gelijk geblust (ervaring voorgaande jaren)
Ben benieuwd hoe het morgen allemaal gaat verlopen.

Mark zei

Goed initiatief. Zo wordt het misschien een keer geen chaos hier bij het winkelcentrum.

Anoniem zei

John, ik vind jou Wii-voorstel een uit-sté-kend alternatief voor alle oorlogen, waar ook ter wereld. Maar ik ben bang dat het niet zoveel helpt, ook niet tegen rellen in de wijk.

Bedankt overigens voor dit bericht. Want ik liep er net langs en dacht al dat dít het zoutloket zou worden (met al dat zand erin).


(René)

Kees Huizenga zei

Ik stuurde vanmiddag om 13:56 uur een e-mail naar de heer Otto Broere van de Milieudienst en cc. naar enkele officiële instanties, waaronder burgemeester J.P. Rehwinkel.

Onderwerp: Is er preventief onderzoek gepleegd naar de milieueffecten en veiligheidsaspecten van het Vreugdevuur in Beijum-West?


Geachte heer Broere,


Ik heb het artikel over het O&N-Vreugdevuur op Beijumnieuws gelezen:
http://beijumnieuws.blogspot.com/2010/12/hier-komt-het-vreugdevuur.html

Ik citeer:
Hier komt met oud en nieuw een grote bak voor een vreugdevuur. "Oh, hoe groot wordt die bak dan wel niet? Die wordt acht bij vier meter." Wat een joekel ja, en wat doe jij hier Otto Broere? Soms hebben anderen de neiging om voor iemand te gaan antwoorden. Zo ook hier. De agent: "Otto is van de milieudienst en hij moet in de gaten houden dat het goed gaat komen met het vuur."

Mijn vraag aan u is of onder dit plein oververhitting van kabels en leidingen kan plaatsvinden. Wordt hier preventief onderzoek naar verricht, gegeven aanwezige kaarten van het ondergrondse kabel- en leidingennetwerk ter plaatse? Zijn deze kaarten up to date?
Met andere woorden: is er een milieueffectrapportage (een kleine MER) gekoppeld aan deze evenementenvergunning?
Kunnen de ruiten van de aanwezige nabije woningen tegen de enorme hitte van dit vreugdevuur?

Hoe zit het met de publieke veiligheid? Komen er dranghekken?
Op welke afstand zijn publieke diensten onmiddellijk bereikbaar?
Schakelt de gemeente Groningen tijdelijke heerdwachten in of is er particuliere beveiliging?
Wat kost dit project de gemeente Groningen?
Wordt dit project mede gefinancierd vanuit de NLA-gelden voor de wijk Beijum?

Een vreugdevuur kan ontaarden in een rampvuur!!!

Ik wacht uw reactie met belangstelling af.
Desgewenst kunt u met derden (deskundigen) in overleg treden.


Hoogachtend,

Kees Huizenga

Gerda zei

Als ik u was zou ik gewoon op plein Oost gaan staan, dan komt het vast helemaal goed met u, op de eerste Nieuwjaarsdag.

Ik zou als voorzorg een gasmasker adviseren, je weet maar nooit.
Een duikpak is ook handig voor als er geblust moet worden.
Een tuigje als een rally-auto voor als er geduwd gaat worden.
Natuurlijk een valhelm.
En laarzen van de brandweer.

Dat zou ik adviseren, maar ik ben geen deskundige.
U kunt natuurlijk altijd even een deskundige om advies vragen.

Karin.P. zei

Wat betrefd de leidingen Kees heb zojuist gezien dat er een enorme hoeveelheid zand onder licht dus dat houdt de boel wel koel, ik vrees wel voor de naast staande boompjes maar ziet er verder goed uit.

Anoniem zei

en dit alles werd vanmorgen om half acht er neergezet,van mij had het iets later gemogen maar goed,was wel lekker optijd wakker,morgen nog even uit slapen hahahahahah,want s,nacht gaat het feest los.laten we met zijn allen er een mooi feest van maken.hoop dat er ook wat muziek voor de ouderen word gedraaid,en hoop dat alle jeugd uit beijum kan laten zien,dat het feest nut heeft,en dat er niks gesloopt word.

DUS BEIJUMERS WE KUNNEN HET.

IEDEREEN EEN HELE FIJNE JAARWISSELING GEWENST.EN KIJK UIT MET VUURWERK.

Anoniem zei

Och, mijn lieve hemel, Kees stuurt weer een mail naar alle hotemetoten.
En zoals altijd: als hij uiteindelijk het bij het verkeerde eind heeft, dan hoor je hem er niet meer over en zoekt hij weer een nieuw onderwerp. Mocht hij wel een beetje gelijk krijgen, dan loopt bij borstroffelend wekenlang met een hard potloodje door de wijk.

Johan Fehrmann zei

De representanten van de afbouwclub in Beijum roeren zich ook weer op de reactiemogelijkheid van deze site, getuige de laatste reactie. Prima om kritiek te hebben op KH, of op wie dan ook te hebben, maar dan wel graag met naam erbij. De moderatorstand gaat door deze afbrekende Pietjes eerst weer aan.

Kees Huizenga zei

Ja, de afbrekende lieden van de BOB en/of Menno Fritsma van de OB en de BOBWAARHEID (alias Piet Kramer of Pietje) zijn weer goed negatief bezig. Ze spelen weer zielig op de persoon.
Ga vooral zo door! Daarmee kan de BOB leden werven. Zie de grove bladvulling op pagina 2 van de BOB-krant van december 2010. Op deze manier denkt de BOB "de leefbaarheid in Beijum te kunnen bevorderen". Ronduit puberaal gedrag van mensen van middelbare leeftijd en ouder!!!

Mijn zorgelijke vragen waren zeer zakelijk van aard. Ik ben blij met de extra dikke zandlaag in de vreugdevuurbak. Daarvoor mijn oprechte dank.

Deze walgelijke reactie vanuit de geleding van de BOB gaat uiteraard weer naar de Gemeentelijke Ombudsman. Het jaar 2010 heeft in het rapport van bevindingen van mevrouw Willy Kol en haar belijnd advies inzake een "nader onderzoek" inzake "de omstreden ambtenaar en BOB-voorzitter Wim Klein" een zeer goede afsluiting. Zie het DvhN van gisteren, pagina 26. In 2011 wordt er puingeruimd...

Op weg naar een niet verkokerde wijkorganisatie en een waarlijk "onafhankelijke Beijumkrant" (voor en door bewoners van Beijum).

Zie verder de uitslag van de poll over de BOB op www.lijn6.com

Pietje zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Gerda zei

Nou meneer Huizenga u wilt toch niet zeggen dat de 142 mensen die de pol op lijn6 hebben ingevuld dat dat heel Beijum zijn.
Want dan denkt u dus netzo als de BOB.

Kees Huizenga zei

Dat schrijf ik toch ook niet, Gerda?

Het is wel een steekproef. Deze poll op lijn6.com loopt tot en met 31 januari 2011.

Indien er tegen de 400 personen gaan reageren, lijkt deze poll mij wel representatief toe. Ik roep op om aan deze poll mee te doen.

Vergelijk de regiotramenquête op Beijumnieuws van vorig jaar.

Gerda zei

Je kunt ook lezen bij de poll dat je 1x per 24 uur mag stemmen. Dus 1 persoon kan iedere dag stemmen.

Ik ben het met je eens dat de BOB niet de meerderheid van de Beijumers vertegenwoordigt. En dat ze ook niet democratisch werken en bindend werken.

Maar ik kan ook niet zeggen dat ik deze polls betrouwbaar vind.

Fijne nieuwjaarswisseling!

Kees Huizenga zei

Vers van www.lijn6.com:

De nieuwe pikant-belegen column van Harm Vorsteveld van 29 dec. 2010:
http://lijn6.com/index.php?option=com_content&view=article&id=350:op-de-valreep&catid=61:harm&Itemid=80

De update van Hans Koopman van 30 december 2010 m.b.t. het rapport van de Gemeentelijke Ombudsman:
http://lijn6.com/index.php?option=com_content&view=article&id=348:wijkdemocratie-update&catid=4:nieuws&Itemid=61
Met een prachtige foto van Kim Jung Klein. De grote “satirische” Oudejaarsknaller voor Beijum. Het vreugdevuur in Beijum-West kan vannacht ontstoken worden!
Wordt de BOB uitgerookt?

Het artikel van Bram Hulzebos in het DvhN van 29 december 2010 inzake Wim Klein, Leo van Gent en Ruud van Erp in een pdf-document:
http://lijn6.com/images/stories/pdf/DVHN-20101229-GS01026001-Nader%20onderzoek%20ambtenaar.pdf
Lees met name het stukje onder “Twee gescheiden petten”.

Johan Fehrmann zei

Ok, genoeg. Geen reacties meer onder dit artikel.