zaterdag 4 december 2010

WIE HEEFT HIER EIGENLIJK VOORRANG?

De verkeerssituatie voor Winkelcentrum Beijum is verre van ideaal. Auto's, fietsers, wandelaars, scootmobielers, vrachtauto's met nieuwe lading voor de winkels, brommers, etc. het krioelt alle kanten op. Begin deze week kwam uw blogger vanuit de promenade deze kant op lopen, zie foto. Rechts van mij, op de foto links, kwam een auto met pittige snelheid aantuffen. Niks vermoedend liep ik door, automobilisten zijn hier meestal zo vriendelijk en genegen om de langzamere verkeersgenoten voorrang te verlenen. De auto reed (redelijk hard voor dit gebied) echter door en midden op de oversteekplaats kon ik ternauwernoods aan de kant springen. De automobilist stopte, gooide z'n portier open en begon te schelden. Hij kwam er toch aan rijden, en ik kwam toch uit de winkel lopen? Ik geef toe, dat was een heldere observatie. Maar hoe ik het in m'n hoofd haalde om door te lopen? De deur aan de passagierskant vloog ook open en een opgefokt kort lontje ging in de boks- en gevechtshouding staan. Ondergetekende weet zich meestal wel raad met dit soort cowboy's op de openbare weg. Gewoon rustig blijven en het probleem laten waar het hoort, in dit geval bij de twee volwassen opgewonden standjes. Die vervolgden hun agressieve en asociale weg. Maar het roept wel een vraag op, wie heeft of hebben hier eigenlijk voorrang? De wandelaars die het winkelcentrum in en uit gaan, of toch de automobilisten? Of geldt hier het recht van de sterkste en brutaalste? Beijumnieuws@online.nl

8 opmerkingen:

Jeanette zei

De vrachtauto's zijn griezelig

Anoniem zei

Volgens mij hebben voetgangers hier voorrang.

Als ik het goed zie, is dit namelijk een "inrit-uitritconstructie". D.w.z. dat de weg is verhoogd tot stoephoogte (er zijn geen stoepranden), de stoep loopt als het ware door. Auto's moeten een soort verhoging (drempel) over, en worden daarvoor ook gewaarschuwd door de lijn met haakse lijntjes op de weg (links in het midden op de foto zichtbaar).

Dit alles in theorie, want volgens mij is er uberhaupt in dit gebied geen verhoogde stoep aanwezig.

Anoniem zei

Kijk of er aan het begin van het gebied het bordje 'woonerf' staat - zoja, dan is werkelijk alle verkeer (nou, huisdieren nog net niet) gelijkwaardig aanelkaar - er geldt geen enkele voorrangsregel, je komt er samen wel uit; hangt af van een ieders wellevendheid (...).
Overigens mag het verkeer op een woonerf niet harder dan 'stapvoets' - ooit bedoeld als 6 km/h, later opgerekt naar 15 km/h. Denk dat de 2 inzittenden van genoemde auto (neem aan een zwart Golfje IV, of koester ik nou een vooroordeel) hun omgangsvormen op een wat hoger plan moeten (laten) brengen.

M vr gr ., Hajé Bussink

Anoniem zei

je kunt honderd keer uitleggen hoe de verkeersregels zijn. Maar er zijn altijd van die zakken die zich er niks van aantrekken & nog een grote bek hebben ook.

Geen sjoege geven is het beste wat je kan doen.

(René)

Alie zei

t'is vooral goed uitkijken geblazen daar, voor je het weet komt er 1 of andere gek langs scheuren in de auto. Ik zelf ga daar nooit langs met de auto, omdat ik bijna een keer een aanrijding heb gehad op de hoek bij het magazijn van de AH. Ik heel voorzichtig, maar die ander niet bepaald. Dus.. uitkijken is de enige optie. Zullen we een zebrapad vragen?

Kees K. zei

'k Ken de situatie, stop ook altijd voor de voetgangers, maar dat hoeft volgens mij niet. Er staat geen bord woonerf of andere aanduiding, Dan is het kruisend verkeer waarbij de auto voorrang heeft op de voetgangers.

Wat mij betreft mogen ze nog wel een bordje uitvinden voor deze situatie die ook elders voorkomt. Maar het handigst lijkt me om de gemeente te stimuleren hier een zebrapad te maken vanuit het winkelcentrum naar de (fiets-)parkeerplaats. Probleem opgelost.

Anoniem zei

de Stoepemaheerd is een woonerf, echter volgens mij staat het verkeersbord, dat dit aangeeft, na de ingang van het winkelcentrum. Is dat niet zo dan mag een automobilist slechts stapvoets rijden en zou het een ieder sieren "gewoon" even de voetgangers voor te laten gaan. Helaas blijven er teveel van dit soort mensen rijden, of eigenlijk gelukkig maar. Ik heb er mij beroep van gemaakt en mag deze types wel eens voorzien van een bekeuring.

Kees K. zei

Het bord woonerf staat bij de bocht na de verkeersdrempel. Dus daarvoor gewoon openbare weg en volgens mij mag je daar, hoewel lastig, gewoon 50 km/u rijden.

Maar anoniem 8/12 22:04, welke types en vanuit wat voor gezag bekeur jij? Als je het hier bij de appie doet, zul je dus wel niet scoren...