Stel, je hebt haast en op de Beneluxweg staat een file. Je komt vanaf het zuiden en je wil bijvoorbeeld naar de noordelijke ringweg. Zie foto. Als je vanaf hier een stukje verderop de afslag neemt richting Beijum Zuid, dan kun je vervolgens via de rotonde de afrit richting Beijum Noord nemen. Die op- en afrit is bijna een halve kilometer lang. Vlak voordat je bij Beijum-Noord eraf moet, voeg je weer in op de Beneluxweg. Handig, driekwart kilometer niet in de file gestaan maar lekker opgeschoten. Of is het aso?
Wat vind jij ervan, Willem Pauwelussen?
Eind jaren ’80 werkte ik een tijdje op een ingenieursbureau in Amsterdam. Daarbij logeerde ik in Hilversum dus dat was elke dag file-rijden.
Wat vind jij ervan, Willem Pauwelussen?
Eind jaren ’80 werkte ik een tijdje op een ingenieursbureau in Amsterdam. Daarbij logeerde ik in Hilversum dus dat was elke dag file-rijden.
Tot mijn verwondering, en eigenlijk ook tot mijn ergernis, zag ik automobilisten wel bij tankstations afslaan, de parkeerplaats langsrijden en verderop weer invoegen.
Op die manier wonnen ze pakweg 500 meter, denk ik. De politie kan ze niet bekeuren, maar ik vond het wel slim van ze dat ze nu en dan op zo’n parkeerplaats gingen staan en iedereen aanhielden om de boel te controleren.
In Groningen gebeurt zoiets niet, dacht ik, want wij hebben niet van die dikke files en ook niet veel van die lange parkeerplaatsen.
Maar gistermiddag (dinsdag 27 januari) werd ik uit die droom geholpen.
Ik moet er bij Beijum-Noord af, maar zat op de linkerbaan, stak door de rechterbaan heen en moest wachten omdat er een met een flinke snelheid van de afslag Zuid kwam aanscheuren.
Daar zat ik dus achter, en ik trok op tot ik er redelijk dicht achter zat. Maar mijn voorligger ging de noch de Ankemaheerd, noch de Cuypersweg op. Integendeel, hij reed rechtdoor de oprit weer op naar de ringweg. En haalde dus eigenlijk hetzelfde trucje uit dat ik indertijd bij Amsterdam had gezien.
Ik verdenk hem er bovendien van dat hij is afgeslagen bij Beijum-Zuid, daar de rotonde op de Emingaheerd nam en uiteindelijk dus pakweg een kilometer ‘gepakt’ heeft.
Het is niet aan mij te oordelen, misschien had de chauffeur een goede reden om zo’n haast te hebben.
Maar misschien moeten de weefvakken toch maar halverwege van sergeantstrepen worden voorzien.
7 opmerkingen:
Het verschil tussen mijn verhaal en het verhaal van Johan is dus dat de chauffeur bij hem bij afslag Beijum-Noord vlak daarvoor invoegt, terwijl bij mij de chauffeur doorrijdt en pas weer invoegt bij de oprit vanaf Noord op de Ring. Dat scheelt toch ook weer pakweg 250 m , als ik de kaart goed lees. Met de driekwart kilometer waar Johan het in de lead over heeft, wordt het dan inderdaad die kilometer die ik aan het eind van mijn verhaal noem.
Je mag niet op het weefvlak eraf en dan verderop weer naar de hoofdrijbaan, hiervoor kun je tegenwoordig een bekeuring krijgen:
RVV artikel 78 lid 2:
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
De afrit Beijum-Noord nemen, Cuypersweg/Amkemaheerd oversteken en weer bij dezelfde oprit weer invoegen lijkt wel legaal.
bij Lewenborg deed men dat vroeger ook altijd toen men daar met de weg bezig was. erg irritant. Het is gewoon asociaal. Dat scheelde bijna een 800 m file.
Nou, als je zoiets flauws wilt doen, kun je beter bij Lewenborg eraf en erop, veel minder rondjes en langere uit-/invoegstroken waarop je dan maximaal snelheid kunt halen.
Wel dom natuurlijk, want wat schiet je er mee op? 1 minuut ofzo? Net als in de randstad inderdaad, de autootjes die via de benzinepomproute een stukje verder willen komen.
Houd je gewoon bij je eigen rijstijl en let niet op het gekloot van anderen. Dat zou al veel files schelen en is beter voor je bloeddruk. In tijd maakt het allemaal niks uit.
Kees K.
Als ik de ano van zaterdag wordt de overtreding in de variant van Johan wel en in mijn variant niet verricht.
Hoeveel tijd zou het schelen, Kees K, als je een kilometer langzaam rijdend tot stilstaand verkeer inhaalt? Vijf minuten? Tien minuten? Kwartier? Ik geloof zelf niet dat het 'allemaal niks uitmaakt', eigenlijk.
Maar nogmaals, oordelen erover kan ik niet, er zal thuis misschien iets ergs zijn gebeurd? Met de kinderen? Nou, dan wil je wel haast hebben!
Weinig file ervaring Willem? Het maakt niks uit, want ook met je kinderen sta je dan met een minuutje verschil weer in hetzelfde rijtje.
Als er iets mis is met het gezin kun je beter 112 bellen. Die rossen er wel doorheen.
Kees K.
Ik heb redelijk wat files gereden en vraag me werkelijk af of je begrijpt wat hier wordt verteld.
De sluiproute houdt in dat je een kilometer stapvoets rijdende auto's voorbij raast.
Dat scheelt echt wel meer dan een minuutje.
Ik vraag me af hoe je dat ziet met dat 112. Achter de ambulance aanjagen??
Een reactie posten