zaterdag 31 januari 2015

VEILIG RIJDEN MET WINTERBANDEN VAN AUTOBEDRIJF VISSER



 Wat rijdt dat deze weken lekker in de bij Autobedrijf Visser gekochte en in onderhoud zijnde Vw-Golf. Het duurde tot eind december voordat ondergetekende besloot dat het tijd werd om de zomerbanden door winterse exemplaren te vervangen. Prettig gevoel, je merkt het direct, er is meer grip op de weg als er sneeuw ligt of als het ijzelt.
Het wisselen der banden gebeurde op de dag voor oudejaarsdag. Het was de bedoeling om met Junior naar Duitsland te rijden voor wat boodschappen. Voor wie het niet weet, je bent in het buurland strafbaar als je niet met winterbanden rijdt als de weersomstandigheden winters zijn. Los van eventuele sancties, het werd gewoon tijd voor winterbanden. Gewoon voor de concrete veiligheid en het gevoel van meer veiligheid.
Ik ben de naam van de handige medewerker even kwijt, maar de jongste in de garage verwisselde zeer bekwaam de banden binnen een kwartier. Zie foto's boven en links.

Ondertussen was de baas, Koos Visser, onder een andere auto bezig om het e.e.a. te repareren. Zie foto rechts. Het is een beetje gymnastiek onder zo'n auto, dan werd er iets van de grond gepakt, daarna gingen de handen weer omhoog, een keer zag de blogger hem met z'n rug als een boog tegen iets aan de onderkant van de auto drukken. Een beetje beweging voor als je op leeftijd komt is niet verkeerd.

Junior vroeg aan vader of er ook even 160 km/uur op de Duitse Autobahn kon worden gereden na het passeren van de grens. Dat was geen probleem, doen we. Niet best, autodokter Visser kwam onder de auto vandaan en zei: "Dat moet je niet doen. Dat is nergens goed voor." Hij bedoelde niet goed voor de gezondheid, maar ook dat het helemaal niet zo goed voor de auto is om er snel in te gaan zitten racen. Het klonk streng en rechtvaardig. Een autoriteit kun je ook geloven in plaats van er tegen aan te trappen.

Na het bezoek aan de garage ging het met 120 km/uur richting Duitse grens. Daarna klokte de teller even 140. Niet te lang, de wijze woorden van Visser werkten goed na. Waarom zou je voor de veiligheid winterbanden onder je auto zetten en vervolgens levensgevaarlijk hard gaan racen?

Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Daardoor verliezen zomerbanden bij kou de optimale grip op het wegdek. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en bovendien een ander profiel. Met name onder winterse omstandigheden bij sneeuw en sneeuwmodder presteren winterbanden veel beter dan zomerbanden. Lees hier

5 opmerkingen:

Anoniem zei

En, nu een gratis servicebeurt voor dit reclame item?

Willem Pauwelussen zei

De laatste keer dat ik naar Famila reed op wat trouwens ook in Duitsland de E22 (31) wordt genoemd was er overal een stevige snelheidsbeperking. In de tijd dat ik nog veel in Dtsl kwam, nu een jaar of acht terug, reed ik vaker op wegen die er slecht aan toe waren. De verklaring die ik daar toen voor hoorde was toen dat het geld naar het zojuist 'wiederhereinigde' oosten moest. Zou dat de reden van de Maut zijn, de geldpot weer te vullen waarmee de wegen worden onderhouden?
Gelukkig kun je ook binnendoor naar Leer.

Anoniem zei

Ja Johan, dat levert je weer een gratis APK'tje op. Nou van mij mag je hoor, alhoewel het natuurlijk jammer is dat de blogger daarmee aantoont niet objectief te zijn en niet boven de partijen te staan.
Dat winterbanden trouwens ergens goed voor zouden zijn, blijkt in Nederland volgens onderzoek je reinste kletskoek.

Anoniem zei

Johan, er is weer eens iemand jaloers op je. Boven de partijen staan pffft. Objectiviteit bestaat niet loser, elk medium heeft een eigene kleur. Is een bedrijf dat kilometers van Beyum afligt een partij. Weer deze domme negatievelingen hier aub!

Anoniem zei

Waarmee maar weer 's bewezen is dat de hele Westerse Mainstream journalistiek uit nieuwshoeren bestaat die het brede lezerspubliek voor geld de huid volliegen.