woensdag 11 november 2009

11 NOVEMBER IS DE DAG DAT MIJN LICHTJE......


Het is weer zover, de eerste van de drie heilige mannen die dit jaar moeten optreden dient zich vandaag aan. De Kerstman als laatste, daarvoor Sinterklaas en vanavond Sint Maarten. Alle drie goedheilige heren die wat te geven hebben. Behalve kerstpakketten, speculaas en vandaag heel veel snoep trakteren ze ons vooral op nostalgische en commercieeel verpakte illusies. Dit voor de volwassenen. Voor kinderen is het letterlijk en figuurlijk andere koek. Juffrouw Kikkerbil, Sint Maarten, Sint en Piet, de Kerstman, wie zegt dat ze niet bestaan? De lampionnetjes zijn weer gemaakt op de basisschool, zie foto rechtsboven. En in Winkelcentrum Beijum valt, zie foto links, vandaag vanaf 16.00 uur weer het meest te halen.

Schön ist die Jugendzeit. De wereld lijkt tijdens de kinderjaren één groot oord van vrijgevigheid. Vandaag bergen snoep, daarna op 5 december pakjesavond met veel marsepijn, chocola en speculaas, en met Kerst ook weer veel snoep, lekker eten en kadootjes. Wat een overvloedige wereld, althans gezien door kinderogen. Dat de wereld jaren later heel anders in elkaar blijkt te zitten en overloopt van eigen belang in plaats van vrijgevigheid is meer voor de volwassen belevingswereld.
Vanavond valt er in Beijum traditiegetrouw weer het meest te halen in Winkelcentrum Beijum.
Sint Maarten Sintmaarten
is jarig vandaag
dan branden de lichtjes, dat doen wij zo graag.
Sint Martinus Bisschop, met sien hoge hout op,
met z´n lange slippers aan, daar komt Sint Martinus aan.

2 opmerkingen:

karin.p, zei

Een heel mooi liedje:

In de maaneschijn, in de maaneschijn,
sta ik met mijn lichtje voor uw deur zo fijn.

En ik zing mijn lied, en ik zing mijn lied.

Wordt het een snoepje of krijg ik wat fruit,
mijn tasje gaat open het liedje is uit.

De kortste sint maarten liedje:

Lampie aan lampie uut gooi wat in me puut

Een heel oud liedje 25+:

Sintmaarte sintmaarte
een koolraap met vier gate
een neus twee ogen en en mond
die draag ik langs de huizen rond
van binnen brand een kaarsje
een kaarsje voor sint maarte.

Een leuk Grunnnings liedje:

As wie met ons lichtjes lopen,
goan wie deur aan deur.
Doar zingn wie van suntermeerten,
doar kriegn wie wat veur.
Op stroat dansen allemoal lichtjes,
van zingende jonges en wichtjes.
Op stroat dansen allemoal lichtjes,
van zingende jonges en wichtjes

Alie zei

Het nieuwe liedje vanaf school dit jaar bij ons:

Ring ring ring zo gaat de bel
ziet u mijn lampionnetje wel?
ik heb m helemaal zelf gemaakt
en loop er nu meer door de straat.

Veel mensen gaven aan deze niet te kennen.
Een liedje die veel mensen ook erg leuk vinden:

Ik loop met mn lampionnetje
door alle straten heen
hij lijkt wel op een zonnetje
en blij is iedereen
HOI.

Vooral dat 'hoi' aan het eind doet het hem ;-)