woensdag 4 november 2009

AANDACHT VOOR BORSTKANKER
















Ze zijn net weer weggehaald maar ze hingen een paar weken verspreid door de wijk op billboards. Roze bh's. Ik kreeg er wat ongemakkelijke gevoelens bij als ik er naar keek. Maar vond en vindt het ook knap bedacht. Mijn (mannelijk) oog werd er de allereerste keer naar toe getrokken, en de eveneens mannelijke associaties liggen voor de hand. Dichterbij gekomen had ik het gevoel in de val te zijn gelopen, en bedremmeld bekeek ik de tekst: Fijn dat we je aandacht hebben...... Jaja, héél erg fijn.

Ik troost me met de gedachte dat ik niet de enige zal zijn die de poster in eerste instantie vanuit oneigenlijke gronden bekeek. Er zullen vast ook vrouwen zijn geweest die als eerste indruk de gedachte hadden: Da's een koopje, maar 25 euro? Freud vroeg het zich lange tijd geleden al af: What's on a man's mind? Und, was will das Weib? De vragen zijn nog steeds actueel.

De poster heeft niks met de lust des levens te maken, maar des te meer met de ernst er van. Wie kent er geen vriend, vriendin, familielid, collega of buurtgenoot met kanker? De ongelovelijke onzekerheid, angst en verdriet wat dit met zich meebrengt haalt de hele bodem onder je leven vandaan. Alles gaat op de kop. Pink Ribbon vestigt met deze poster de aandacht op een specifieke vorm van kanker: borstkanker. Klik hem groter en lees de tekst. Bekijk eventueel ook de website: http://www.pinkribbon.nl/

Geen opmerkingen: