zondag 4 mei 2014

DE VLAG HANGT HALFSTOK



Het is 4 mei. We herdenken de mensen die in de 2e wereldoorlog sneuvelden. Beijum bestond nog niet, maar een 'stil bericht' met het allerdiepste respect is op z'n plaats. 
Op de gevels van verschillende woonhuizen in de wijk hangen de vlaggen halfstok. Wat moet je er van zeggen? Stilte.
In heel Nederland vindt de Nationale Herdenking op de volgende manier plaats:Tussen 20:00 en 20:02 uur worden 2 minuten stilte in acht genomen.De Nederlandse vlag (zonder wimpel) wordt halfstok gehangen van 18.00 uur tot zonsondergang. Op veel plaatsen vinden er na 20:02 uur nog activiteiten plaats, zoals het leggen van kransen en bloemen. Daarom blijft de vlag halfstok tot zonsondergang en wordt deze niet in de top gehesen na de 2 minuten stilte.In openbare gelegenheden vinden bij voorkeur geen feesten en dergelijke plaats. Muziek en activiteiten worden liefst gestaakt tussen 19.45 en 20.15 uur. Het moet in ieder geval mogelijk zijn voor bezoekers om tussen 20:00 en 20:02 uur 2 minuten stil te zijn. Lees hier.
Wat een contrast, morgen vieren we Bevrijdingsdag. Zie onderste foto. Op een speelveldje te Beijum werd vanmiddag genoten. Spelende kinderen. Begeleidende ouders. Een lekker pilsje erbij. Een glas witte wijn. Met dank aan onze bevrijders? Misschien wel. Wat moet je er van zeggen. Stilte. Respect. Vooral tussen 20.00 en 20.05 uur vanavond. 

4 opmerkingen:

Anoniem zei


waar ik ieder jaar weer benieuwd naar ben is,wat zijn het voor mensen die altijd vlaggen?

1) op K dag
2) op 4 mei
3) op 5 mei

zijn dat hoofdzakelijk mensen die zich christen noemen, denk ik dan?

of is er gewoon geen peil op te trekken....

gr. Therèse

Anoniem zei


wat me opvalt is dat er steeds minder mensen op bovengenoemde dagen vlaggen uithangen.
of verbeeld ik me dat alleen maar?
terwijl vandaag de dag de vlaggen toch voor een paar luttele eurootjes al te koop zijn.

wie o wie g(h)eeft hier een mening over?

gr. Therèse

Willem Pauwelussen zei

Goed, mijn mening dan.
Ik heb op 1 mei ooit eens de rode vlag uitgestoken. Toen ik thuiskwam was de vlag weg en zag ik alleen nog een stuk van de afgebroken stok.
Op een koninginnedag werd ooit de PSP, die nogal republikeins was, zo ongeveer met een volksgericht bedreigd als ze daar iets van zou laten horen in de gemeente die door de vorstin werd aangedaan. Ze hingen toen een spandoek uit met 'leuk hoedje'.
Ik hoef dat niet zo nodig met al die vlaggen en zo.

Anoniem zei


Haha Willem, jij ook?
heb ik ook ooit eens gedaan hier bij mij.
met 1 verschil met jou.
ik had geen grote doek en heb ervoor in de plaats een knalrood kledingstukje van mijn toen nog kleine dochter gebruikt :-).
ook liet ik de LP die ik nog steeds heb, ochtendgloren en aanverwante galmen op die dag.
het liefst natuurlijk bij mooi weer met ópen tuindeur ;-).

eigenlijk best trots te kunnen zeggen, nog nooit in het bezit geweest te zijn van de nederlandse vlag, laat staan een oranje wimpel.

dank voor je reactie.
1 is beter dan geen, toch :-)??

gr. Therèse