vrijdag 2 mei 2014

WAT EEN GENOT, EEN 40KM TUFTUFJE

Het zijn en het blijven leuke autootjes, de 40 km-overdekte fietsbrommertjes die veelvuldig door Beijum en omgeving tuffen. 

Zie de foto's boven en links, ze komen echt overal waar ze maar willen. De berijdster van het bovenste exemplaar wilde een paar dagen geleden niet op de foto. Lachend: "Nee, zet mij er maar niet op. Doe mijn autootje maar wel, daar geniet ik elke dag weer van." Ja, dat zal. Ze straalde puur plezier uit.  De blogger heeft wel eens een oproep gepubliceerd, en bij deze nog maar eens: kan hij een keer mee door de wijk tuffen om een 40 km-Beijumrijder te maken? Het zou mooi zijn: Beijumnieuws@ziggo.nl.

De linker foto is onlangs op de Beijumerweg gemaakt. Het was er druk met fietsers en wandelaars. Kijk, daar komt weer zo'n gezellige tuftuf 40 km vervoersmiddel aan.
Het is om jaloers op te worden. Wat moet het prettig zijn om zo'n overdekte bromfiets te bezitten.

Regent het,  is het koud? Wat maakt het uit, ik stap in m'n tuftufje en ik rij naar waar ik wil. Het Heerdenpad op? Naar Plein Oost? Heerdje op, heerdje af? Het Schooltuincomplex? Laat mij maar door Beijum tuffen.

9 opmerkingen:

Anoniem zei


Even een vraagje...

Zijn deze leuke en grappige voertuigen speciaal en alleen voor mensen met een lichamelijke beperking, of mogen lichamelijk gezonde mensen er ook in rijden?

gr. Therèse

Anoniem zei

"Man bijt hond " heeft deze week een prachtige serie over mensen die in deze wagentjes rijden .

Anoniem zei

http://www.bolbrommobielen.nl/45-km-info/45-km-regelgeving

staat alles over wat wel en niet mag en kan met deze autootjes.

Anoniem zei


dank voor de info, beide ano's :-)

Willem Pauwelussen zei

Het is wel spijtig dat ook deze voertuigen onder de APK-plicht zijn komen te vervallen. Gevolg was/is dat minder kapitaalkrachtige gebruikers het ding wel kunnen vergeten.

Chris zei

Het is juist en goede zaak dat deze voertuigen ook APK gekeurd moeten worden. De APK ziet enkel op de minimale onderhoudstoestand die nodig is voor de veiligheid van de gebruiker zelf en, nog veel belangrijker, andere weggebruikers.

De APK kost een paar tientjes, dus dat zijn de kosten niet. Wel kan het noodzakelijke onderhoud wat duurder zijn, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Willem Pauwelussen zei

Oh, nou dan ben ik daarover indertijd onjuist geïnformeerd blijkbaar. Maar komt er tzt ook nog een APK voor bromfietsen e.d.? Deze vraag is NIET ironisch bedoeld!

Anoniem zei


Ha Willem, dat is ook het eerste wat mij door men hoofd ging.
Op zich een zeer goeie zaak, vind ik.
Er zullen vast en zeker aardig wat ondeuglijke brommers e.d. rondrijden!

gr. Therèse

Willem Pauwelussen zei

Hoe dan ook, ik kende indertijd iemand die op de Grote Sloepflat woonde, van de steun trok, en zijn brommobiel wegdeed omdat die APK voor hem niet op te brengen was.
Ik geloof dat voor sommige mensen een paar tientjes wel degelijk de kosten zijn.
Vergis je niet in de toenemende armoede in ons land.