vrijdag 15 mei 2015

BEIJUMSKAP (218)

Het kan aan mij liggen, maar de heisa rond Moederdag wordt volgens mij steeds erger, met name door Facebook. Eerst kwamen er een paar dagen voor Moederdag allerlei berichten van moeders met tekstjes dat ze hun dochters zo geweldig vonden. Vervolgens werden alle moeders op Moederdag enorm verwend door die geweldige kinderen. 

Nee, niet door commerciële toestanden, daar heeft iedereen tegenwoordig een hekel aan, maar door ontbijtjes op bed en andere creatieve uitspattingen van hun kroost. Vervolgens gingen alle moeders andere moeders en ook oma’s een fijne Moederdag toewensen. Dan had je ook nog de mensen die op zo’n speciale dag hun moeder toch wel extra misten nu ze al tig jaar overleden was. Ik heb het hier niet over kinderen of jong volwassenen, maar over mensen van 40, 50 of 60 jaar. En dan ging iedereen ze sterkte wensen op deze moeilijke dagen.

Voor mij is Moederdag iets van vroeger, toen ik op school iets leuks knutselde of kleide. Als ik er nu nog iets aan zou doen, dan zou ik bij mijn moeder op bezoek gaan, hoewel ze dat net zo lief heeft op een willekeurige andere dag. Maar mijn moeder was met vakantie dus dat kon niet.

Maar wat heeft deze pinksterbloem nou met dit verhaal te maken zul je denken. Mijn moeder vroeg mij vorige week of ik een pinksterbloem voor haar wilde fotograferen, de bloem heeft voor haar een speciale betekenis die met mijn (overleden) vader te maken heeft.

Hoewel het hoogtepunt van de pinksterbloemen alweer achter ons ligt, toog ik op Moederdag met mijn fiets langs het Boterdiep en hoopte daar grote velden met Pinksterbloemen aan te treffen. Dat was helaas niet het geval, maar ze stonden her en der nog wel. Moederdag of geen Moederdag, deze bloem is voor mijn moeder.

Dan rest nog de vraag waarom een pinksterbloem een pinksterbloem heet, ze zijn met Pinksteren toch allang uitgebloeid? Ergens op internet las ik dat de winters eeuwen geleden kouder en langer duurden dan tegenwoordig zodat de bloem destijds wel met Pinksteren bloeide. Je kunt de bloem trouwens ook eten, er zit veel vitamine C in!

Foto + tekst: Atsje Straatsma

1 opmerking:

Anoniem zei

Lief Atsje , die bloem voor je moeder !