woensdag 28 september 2016

BEIJUMBORG (38)



Groen, groener, groenst......

Nee lezer: dit is geen pleidooi voor een politieke partij (dat mag u helemaal zelf weten) en ook niet voor een bepaalde levenswijze (ik vind het zelf al best lastig om milieubewust te leven), maar een simpele constatering: we leven in één van de groenste wijken van de stad. 'Groen' in de zin van bomen, struiken, parkjes en tuinen.

Als ik bij mij uit het venster in mijn woonkamer naar achteren kijk lijkt het alsof ik in een dicht bos leef, en naar voren maakt dit huis ook zijn naam van een DOORZON-woning niet echt waar: woest struikgewas, een hoge heg, boomkruinen......van het weidse uitzicht waar ik in mijn vorige column over schreef is op het niveau van de begane grond niet veel te merken. Soms benijd ik de mensen wel die aan de uiterste rand van de wijk wonen, met uitzicht op en langs het Kardingerbos of op de weilanden richting Thesinge of Zuidwolde. En zelfs de Kardingerbult wekt nog de indruk van groen, zonder het zicht al te veel te belemmeren. 

In de streek waar ikzelf geboren ben (Twente) vond ik het doodnormaal dat er overal houtwallen waren. Toen daar bijvoorbeeld de A35 tussen Almelo en Enschede werd aangelegd, dwars door het prachtige landgoed Twickel, stond ik als middelbare scholier daartegen te protesteren. Spandoeken makend, en meewandelend in een grote protestmars luchtte ik mijn hart om zo weinig respect voor de natuur aan de kaak te stellen. Uiteindelijk liet men die weg met een bochtje om Twickel heen lopen......een enorm succes.

Soms denk ik overigens wel eens dat je een hogesnelheidslijn van Amsterdam via de Afsluitdijk naar Groningen en Bremen heel goed door de zogenaamde Koningslaagte westelijk van Noorderhoogebrug en daarna ten noorden van Beijum langs Ellerhuizen of misschien wel tussen Zuidwolde en Beijum kunt laten lopen, en die dan zo in de buurt van de Stainkoel'n aan laat sluiten op de te verdubbelen spoorlijn naar Nieuweschans en Bremen (met een mooie tunnel diep onder de Ems door.....). 
Een absoluut on-groen idee, want de Koningslaagte is een beschermd natuurgebied, en de glooiing achter de Hornbach heeft ongetwijfeld ook grote landschappelijke waarde (weet iemand trouwens of dat een natuurlijke bult is, of eentje door mensenhanden gemaakt?), en ik heb lang genoeg langs een spoorbaan gewoond om te weten dat een trein langs Beijum nou niet bepaald een ideale oplossing is. Laten we dus onze wijk maar mooi groen houden, net als de schil er om toe.....om het maar eens op zijn Gronings te zeggen. En ach.....al dat groen gaat zo meteen weer verkleuren, en ons zelfs (gelukkig maar tijdelijk) grotendeels verlaten.

Han Borg

Geen opmerkingen: