maandag 19 september 2016

MENSENDIECK, YOGA, MINDFULNESS (Door Jetske Zeinstra)


"Je stond met bekken wat voor de loodlijn via zij-aanzicht gezien, waardoor weer compensatie in bovenrug (te bol en wat naar achteren hangend) en daardoor nek en hoofd weer wat te ver naar voren. Dit geeft overbelasting voor zowel de nek en schouders als de lage rug."

Lichte rugklachten, regelmatig een stijve nek, De Beijumblogger had de afgelopen weken een beetje het gevoel dat hij ouder werd.

Jetske in haar werkruimte
Dat valt gelukkig mee. Ondergetekende ging op bezoek bij Mensendieck-therapeut Jetske Zeinstra, die woont en praktijk houdt in de Sibrandaheerd. Via verschillende opgestelde spiegels, zodat je je lichaam van alle kanten kunt bekijken, werd hij, mede door deskundige tips van Jetske, bewust van het feit dat de klachten afnamen doordat hij zijn lichaamshouding veranderde. Jetske: "Mensen met terugkerende klachten aan het bewegingsapparaat hebben meestal een disbalans (onbewust!) in hun houding, dan is houdingstherapie als Mensendieck zeker zinvol."

De Beijumblogger loopt er weer soepel over en voelt zich zeer een jonge God.
Tijdens het bezoekje zag hij een mooie ruimte waar zowel therapie als ook yoga en mindfulness wordt gegeven. 

Jetske, vertel eens, hoe ben je zo toegekomen om dit werk te doen?
Bij Mensendieck-therapie horen spiegels
"Het mooie van Mensendieck therapie is dat ik cliënten leer meer bewust te worden van hun houding en ademhaling en hoe ze hun lichaam meer in balans kunnen krijgen waardoor veel lichamelijke (spannings-) klachten verminderen, verdwijnen of worden voorkomen. Mensen voelen zich dan lichamelijk en geestelijk vaak beter in hun vel, ook goed voor meer zelfvertrouwen en om angsten te verminderen. Cliënten leren hoe ze zelf hun klachten kunnen verminderen en het lichaam weer meer in balans te brengen.
Sinds mijn kindertijd ben ik met bewustzijn  en ontwikkelingsprocessen bezig, omdat ik deze westerse maatschappij zwaar en hard vond.
Ik ben nu meer in balans en weet wat voor mij belangrijk is en m.b.v. het doen van yoga en Mindfulness ervaar ik meer rust en ontspanning in mijn dagelijkse leven.De mensen vinden het fijn dat ik zowel houdingstherapeut als yoga en Mindfulness-docent ben, het geeft hun vertrouwen en rust. Vooral mensen met veel klachten of stress / burn out.  Het is een meerwaarde voor zowel de therapie als het lesgeven. "

Mensen ervaren in deze tijd vaak een hoop stress. Vertel eens iets over de yoga die je geeft om meer ontspannen te raken?


De yogales bij mij noem ik Yoga Plus, want het is Hatha yoga plus de paramedische kennis en ervaring vanuit de oefentherapie Mensendieck! Binnen de yogalessen let ik dan ook goed op de houding en de ademhaling bij de deelnemers en zo nodig corrigeer ik of geef ik een aangepaste yogahouding, als dat beter is voor hun lichaam. 
Mensen met klachten aan het bewegingsapparaat (b.v. hernia, schouderklacht) of psychosomatische (b.v. hyperventilatie, hoofdpijn) en terugkerende klachten (b.v. fybromyalgie, whiplash) kunnen daardoor ook verantwoord meedoen. Het zijn kleine groepjes van minimaal 2 tot maximaal 4 deelnemers per yogales, waardoor veel individuele aandacht gewaarborgd is. 

Gaat het naast de na te streven ontspanning ook niet over bewustwording?

Ja, net als bij Mensendieck gaat Yoga Plus en Mindfulness (Mindfulness = training van 8 weken) ook over bewustwording, hoe meer je bewust wordt van je patronen hoe meer je deze kan aanpassen cq. veranderen

Mensen hebben gemiddeld zo'n 70.000 duizend gedachten par dag. Mindfulness schijnt (ondergetekende heeft het nooit uitgeprobeerd) kunnen zorgen voor rust, ordening en bewustwording van de denkpatronen. Jetske: "Wanneer lichaam en geest meer ontspannen,  we onze grenzen beter leren kennen, komen we dichterbij onszelf, onze ware aard. We voelen dan meer verbinding met onszelf en de omgeving. Het geeft ons een vredig en rustig gevoel."

Een stoelmassage kan ook
Wat is je doelgroep vooral?
Mensen die snel over hun grenzen gaan, die niet goed kunnen voelen of herkennen, mensen met psychosomatische klachten, burn-out, hyperventilatie, hoofdpijn, mensen die verdovingen en verslavingen hebben ontwikkeld, bij rouw en verliesverwerking, maar ook mensen die zich gezond voelen en preventief met zichzelf aan de gang willen.

De praktijk van Jetske Zijlstra is op dinsdag en donderdag open. Geïnteresseerden kunnen een gratis proefles yoga plus of een gratis houdingscheck van 15 minuten krijgen. Ze geeft betaalbare en praktische Mindfulness-trainingen inclusief een stiltedag. 
Bij minimaal 3 deelnemers gaat de Mindfulness-training al van start! Kosten, totaal: 225,- euro.

Individuele therapie - oefentherapie Mensendieck, Ademtherapie, Stoelmassage 
Op dinsdag en donderdag (en z.n. ook op vrijdag) en alleen op afspraak.  De individuele (oefen)therapie wordt (geheel of gedeeltelijk) vergoed in de aanvullende verzekering, kijk in uw zorgpakket bij oefentherapie en fysiotherapie of op mijn homepage www.praktijkzeinstra.nl, zie link:  https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/oefentherapie-mensendieck-en-cesar.aspx

Praktijk voor Mensendieck en Bewustzijn 
Ademtherapie  |  Stoelmassage  |  Mindfulness  |  Yoga Plus  |  Mindful Lopen
Jetske Zeinstra 06 19 358 009  |  Burgum  |  Groningen  |  Lid VvOCM
www.praktijkzeinstra.nl




1 opmerking:

Marjan de ruiter zei

Goedemiddag,

Per toeval kwam ik bij dit artikel uit. Wat leuk om te zien dat er uitgebreid aandacht wordt gegeven aan ons vakgebied. Mochten er mensen zijn die niet in de buurt zitten van Jetske, dan hou ik me graag aanbevolen om meer informatie te verschaffen in de regio Amsterdam: Liever Los Amsterdam.

Met rustgevende groet,
Marjan de Ruiter