maandag 22 september 2014

MAANDAGOCHTEND (208)

Naast deurtje bellen, een portemonnee aan een touwtje binden, appels gappen en raampje tikken, bestaat er nog een relatief onschuldige ondeugd: gooi een versleten buitenband van een fiets om een lantaarnpaal.
Zie bovenstaande foto. Er komen nogal wat vaardigheden en vakmanschap bij een goede fietsband-worp-om-een-paal kijken. Focussen, doorzettingsvermogen, durf, omgaan met teleurstellingen voor het geval het niet lukt, lichaamsbeheersing, vertrouwen dat het uiteindelijk goed gaat komen, tegen de lucht inkijken. Als het uiteindelijk lukt, mag het resultaat er ook zijn. Tenminste. Een échte fietsband-werper heeft tevoren over z'n missie nagedacht, het is toch flink flut als een met succes geworpen band zielig op de grond gaat liggen te liggen? Een beetje een klasse werper gooit z'n band om een paal met een uitsteek. Dit is een winnaar, zie nogmaals boven, het succes is zeker een paar weken blijvend. En het geeft een hoog niveau aan.

Even een lager niveau tussendoor, er gaan geruchten dat het roze meisjesfietsje dat maandenlang op nog geen honderd meter van dit hoogtepunt verweest op Winkelplein West heeft gestaan, door een onverlaat, die zich onterecht heeft voorgedaan als zijnde de eigenaar, is verkocht aan een Oost Europeaan. I.t.t. de heroïsche bandenwerper een laag-bij-de-grondse actie.

Wat nog meer laag bij de grond is, maar dan op een vriendelijke manier, zijn de paddenstoelen die uit de klei omhoog groeien, zie foto links. Locatie, bij de Munsterheerd. Er zal bij wijze van spreken eerder een fietsband over heen rijden, dan dat er een exemplaar omheen zal worden geworpen.

Dan nog even een heel ander onderwerp. Het lijkt op humor, maar het is serieus bedoeld. Er schijnen plannen te bestaan om een soort van Beijum-Magazine uit te brengen. Die moet dan drie keer per jaar uitkomen, en de door zelfdestructie (praktisch alle enthousiaste vrijwilligers zijn in de loop der jaren weggejaagd) ingegeven einde van de wijkclub-krant, ooit wijkkrant, moeten compenseren. Ondernemers zouden in de buidel moeten tasten om een plekje in de Beijumer Glossy te kunnen bemachtigen. Binnenkort meer over deze door wanhoop en overlevingsstrategie ingegeven actie van de schijnbaar wanhopige bewonersclub van Beijum (Indien het plan doorgaat zullen honderd exemplaren per magazine beschikbaar worden gesteld aan het gemeentehuis -B en W- onder het motto: zie ons, bewonersclub Beijum, goed bezig zijn).
Het is een achterhoedegevecht in Beijum, elke zichzelf respecterende organisatie in de wijk heeft tegenwoordig een website waarmee naar buiten toe wordt gecommuniceerd. En, het wordt zo langzamerhand een zielige vertoning, ook elke organisatie in de wijk, van Buurthuizen in Beijum, Trefpunt, Amkemakoepel, Centrum Jeugd en Gezin, Boerderijum, NDE, Vensterwijk Beijum, de Bron, tot alle scholen in de wijk, weet: wij mogen gratis en voor niks aankondigingen doen op de goed bekeken wijkwebsites Beijumnieuws en www.lijn6.com. Deze aankondigingen zullen dan niet alleen in de wijk worden verspreid, nee, het gaat het wereld wijde web op. Daar kan geen papier tegen op.

Zie ook de rechter afbeelding. Voor het geval er dan toch papieren reclame-troep moet worden verspreid, weet dat er zeer veel anti-reclamestickers op brievenbussen zijn aangebracht. Foto: Ypemaheerd, Plein Oost.

Het is niet anders, de digitale revolutie domineert. Vanmiddag of morgenvroeg een tussentijdse aankondiging van Vensterwijk Beijum op Beijumnieuws.

Een prettige en gezonde laatste week van september 2014 toegewenst. Het waait op het ogenblik, 8:38 uur, een beetje, maar het kan niet anders zijn of de band ligt nog stevig op z 'n plaats. Blijf zelf maar mooi met beide benen op de grond. In de loop van de dag meer nieuws over Beijum vanuit de lucht bekeken.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Zwaarmoedigen kunnen er op die manier ook makkelijker een eind aan maken, wanneer ze het volgende bericht vandaag weer in de krant lezen :

http://365247.nl/andere-media/video-het-2014-en-331-000-mensen-kunnen-hun-zorgverzekering-niet-meer-betalen/

Kees Huizenga zei

De BOB overweegt zelfs een glossy Beijummagazine van 64 pagina's uit te brengen!

De logische vraag is of de BOB de recent uitgegeven Leander-Wijkgids van Beijum en omgeving wil beconcurreren. Deze actie lijkt me volledig zinloos toe.

De Leander-Wijkgids 2014-2015 van Beijum, De Hunze, Van Starkenborgh en Noorderhoogebrug beslaat 66 pagina's (exclusief de omslagen).

Ik begrijp dat de BOB nog steeds niet de nadruk wil leggen op een goed functionerende website van de BOB. In de BOB-krant wordt zelfs een oproep gedaan om de "vacature website" in te vullen. Uiteraard "naar de wens van het bestuur". Zonder eigen creatieve inbreng van de webbeheerder. Zo stoot de BOB wederom af! Er is geen lerend vermogen.

Mike Tomale is kennelijk afgehaakt.

Willem Pauwelussen zei

In de Leandergidsen worden particulieren uitsluitend vermeld als ze daarvoor voldoende geld op tafel leggen. Wat dus wordt gepresenteerd als een objectieve volledige weergave van de ins en outs van de wijk is, wat de particulieren betreft, dus in wezen een verzameling advertorials. Het lijkt me daarom, zeker voor wat toch de grootste wijk van Groningen is, uitstekend als de BOB nu eens WEL een volledige wijkgids zou uitgeven, glossy of niet.
En ach, als de BOB dit nou zo graag wil doen, dan kun je opmerken dat alle vrijwilligers zijn weggepest (zelf zien ze dat ongetwijfeld anders), en dan is het misschien inderdaad zo dat dit de reden is dat ze geen redacteuren voor de wijkkrant kunnen krijgen maar als ze dan wat anders verzinnen kijk ik belangstellend uit wat het worden zal. Als het levensvatbaar blijkt te zijn dan verrijkt het toch alleen maar het kleurrijke wijknieuwspalet van de wijk?
Nou ja, misschien dat ik het, als nieuwe bewoner, allemaal nog niet zo goed begrijp.

Kees Huizenga zei

1. De Leander Wijkgids voor Beijum, De Hunze, Van Starkenborgh en Noorderhoogebrug 2014-2014 bevat bij nader inzien precies 64 pagina's. De inhoudspagina is niet genummerd, maar is feitelijk pagina 3. Het voorwoord staat feitelijk op pagina 5. De inleiding is genummerd op pagina 6. Pagina 66 is de laatste pagina. Hierop staat de lijst van adverteerders. De commerciële advertorials.

2. Hierbij het citaat uit de BOBWAARHEID van augustus 2014, pagina 2, onderaan, derde kolom, getiteld "Vacature Website":

"Daarnaast zoeken we ook iemand (ZZP'er?) die de nieuwe website van de bewonersorganisatie wil vormgeven en realiseren naar de wens van het bestuur."

Ook de vormgeving dient te geschieden "naar de wens van het bestuur"! Wat blijft er dan over van de vrijheid m.b.t. het design van de website van de BOB? Waarom geen gedelegeerd vertrouwen?

3. Volgens mij vraagt Leander Media in de meeste gevallen geen geld voor praktische informatie van gesubsidieerde instellingen, overheidsinstanties, huurdersverenigingen, gezondheidsinstellingen, het onderwijsveld, het sportveld, het zorgveld, etc. Enkele opvallende uitzonderingen, zoals de COP-Groep, het Centrum Jeugd en Gezin (CJG), Dignis, STIP Beijum, SKSG, de MJD, NOVO, Humanitas, etc. daargelaten. De Openbare Bibliotheek van Beijum heeft geen commerciële advertentie in de Leander Wijkgids (zie p. 14). Idem dito de stichting Buurtcentra in Beijum (zie pp. 33 en 36).

4. Beste WP,

Natuurlijk mag de BOB proberen om een glossy Beijummagazine uit te geven! Het succes hangt evenwel af van de respons van de vele aangeschreven organisaties en instellingen.
Maar als Beijumnieuws en Lijn6.com relevante informatie van het breed maatschappelijk middenveld van Beijum gratis kunnen leveren, is het redelijk naïef om te veronderstellen dat organisaties en instellingen gaan betalen voor een commercieel getint Beijummagazine (betalen voor informatie). Bedenk hierbij dat op overheidsinstellingen en gesubsidieerde organisaties flink moet worden bezuinigd! Het is nog steeds crisistijd, toch?

Nog een punt van aandacht. Er is het prachtige spreekwoord "Wie betaalt, bepaalt". Als de aangeschreven organisaties moeten betalen voor de geleverde informatie, zullen ze ook de inhoud van deze informatie willen bepalen. Er komt dus een verkokerd Beijummagazine met een redactie die niet onafhankelijk kan opereren. Vergelijk de Beijumkrant/BOB-krant vanaf oktober 2007 tot en met heden.
De vraag is of Beijum hieraan behoefte heeft. Wat is de meerwaarde van een glossy Beijummagazine als het dynamische Internet steeds actuele informatie kan leveren (niet drie keer per jaar)?

Eén keer per jaar (na de zomervakantie) de prachtige en geactualiseerde Leander Wijkgids van Beijum e.o. van Leander Media van drs. Jaap van Leeuwen lijkt mij voldoende toe.

Maar uiteraard mag de BOB een glimmend en glossy Beijummagazine gaan starten of proberen. Als product van een zgn. "Bewonersbedrijf"? Ik wacht af...

P.S.: ik merk op dat in de nieuwe Leander Wijkgids 2014-2015 wederom het NLA-wijkteam Beijum en de Klankbordgroep De Groene Long ontbreken!

Anoniem zei

Gratis en voor niets aankondigingen doen op beijumnieuws is een mooi gebaar maar in de realiteit werd mij toch gevraagd om een bijdrage neer te leggen als klein ondernemer van beijum. Beetje jammer dit. Grt leutje laiverds

Anoniem zei

Wil Leutje Laiverds verkondigen dat het een klein bedrijfje is? Met een dependance in Trefpunt en een duur en voor mij onbetaalbaar pand bij plein oost? Als je daar de huur van kan opbrengen moet je wel centjes hebben hoor. Ik las eind augustus dat de dependance op plein oost open ging, het is dan toch niet meer dan normaal dat je daarvoor wat betaald hebt. Omdat ik er ook aan zit te denken een bedrijfje in Beijum te beginnen, vraag ik me af wat jullie voor dat bericht eind augustus hebben betaald. Een paar tientjes? Johan zou wel gek zijn als hij dat gratis had gedaan, sinds z'n aankondiging weet heel Beijum dat jullie op Plein Oost zitten. Vergelijk dat iedereen nou weet dat een pizzeria naar het plein met de Lidl komt. Grtatis reclame. Hij zou gek zijn als hij ook gratis aankondiging van de Domino pizza zou maken. Hoeveel kost een aankondiging hier? Gr. Liesbeth

Anoniem zei

Goed zo Liesbeth !

Kees Huizenga zei

Hierbij gratis reclame voor Leutje Laiverds:

http://leutjelaiverds.vpweb.nl/?prefix=www

http://leutjelaiverds.vpweb.nl/Over-leutje-laiverds.html

http://leutjelaiverds.vpweb.nl/wat-Laiverds-doet-.html



Open huis

zaterdag 27 september 2014

Leutje Laiverds
Beijumerweg 17

&

Leutje BSO
Ypemaheerd 49

van 13:00 uur tot 17:00 uur

Die Open Dag van aanstaande zaterdag op twee locaties is een mooie wijkactiviteit.

Volgens mij staat Beijumnieuws open voor mededelingen van openbare wijkevenementen.

Tot uw dienst!

Met een knipoog...

Anoniem zei

Hahaha ... Dank je wel voor de gratis reclame Kees. Het word erg gewaardeerd.
grt leutje


Willem Pauwelussen zei

ik had vandaag al eerder een reactie geschreven op de bijdrage van Kees van 22.55, gisteren.
Die is onnaspeurbaar verdwenen.
De inhoud was: wat hij over de Leandergidsen vertelt is feitelijk juist, en of de toekomst een afname van papieren media zal laten zien, moeten we afwachten.
Het lijkt erop dat de dagbladen een constante terugloop van abonnees hebben, maar of dat komt door digitale concurrentie??

Kees Huizenga zei

Wat ik enorm mis in de Leander Wijkgidsen van de laatste jaren:

een overzicht van alle heerdcomités met contactadressen (incl. naam, telefoonnummer, e-mailadres en een mogelijke heerdwebsite).

Beijum kent ongeveer veertig heerden. Sommige heerdcomités hebben meerdere heerden tot hun werkterrein. Ik noem het heerdcomité Huis & Heerd van de Atensheerd en omgeving (vastgoed van woningcorporatie De Huismeesters).

Sommige heerden hebben geen heerdcomité, zoals die van de Isebrandtsheerd en de Fossemaheerd.

Idem dito de gegevens van verenigingen van huiseigenaren, huurdersoverleggroepen, huurdersverenigingen, etc.

In de Leander Wijkgids van Beijum e.o. van 2014-2015 staat alleen de huurdersvereniging van Centraal Wonen 'De Heerd' vermeld. Zie pagina 61. Ik mis bijvoorbeeld de gegevens van de Huurdersvereniging Patrimonium Beijum.

Dit in kaart brengen lijkt me een leuke klus voor de MJD van Beijum (voorheen STIEL Beijum). Of de secretaris van de BOB in het kader van het streven naar sociale samenhang in de wijk. Ook wel "wijkactivering" genoemd. Gegeven de Algemene Subsidieverordening (ASV) voor door de gemeente Groningen erkende bewonersorganisaties.

N.B.: Bij meerdere huurders en eigenaren van vastgoed bestaat de wens om zonnepanelen te (laten) plaatsen. Dan is het goed om te weten waar men elkaar kan vinden. Het gaat om de sociale infrastructuur van Beijum! Om de sociale en groene weerbaarheid van de wijk Beijum!