donderdag 19 mei 2016

AARDBEVINGSSCHADE (door gaswinning) IN BEIJUM (18)



"Ik voelde alles heen en weer gaan, ik schrok me kapot, het zo'n raar gevoel als je hele huis rammelt. De spiegeldeuren in de slaapkamer gingen heen en weer. Ik hoop dat er nooit meer een aardbeving plaats gaat vinden."

Bewoonster van een koopwoning in de Eilardaheerd was thuis toen de geruchtmakende aardbeving die de stad Groningen op 30 september 2014 trof haar huis heen en weer deed gaan.

Scheur rechtsboven
Een eerdere aardbeving had er reeds voor gezorgd dat er schade tussen twee ramen aan de buitenmuur was ontstaan. "Ik ben er niet tevreden over hoe dit gerepareerd is." Zie de duidelijke voeg tussen de twee ramen rechts op de linker afbeelding. De reparatie kostte 1400 euro, uitgevoerd door een aannemer. Bewoonster zag geen geld, de deal tussen aannemer en de NAM ging buiten haar om.

Na de beving in september 2014 werden de nieuwe scheuren die we op de afbeeldingen zien in december van datzelfde jaar gemeld. Schade als gevolg van gaswinning werd toegekend en bewoonster koos ervoor om het vastgestelde bedrag, 3700 euro, te ontvangen. "De schade moet nog gerepareerd worden, dat gaat nog gebeuren. Ik heb een aanvraag gedaan voor de 4000 euro schadevermeerdering, dat is nog in behandeling. Het is de vraag of ik dit krijg, maar ik heb een paar maanden geleden ook nog schadevermeerdering voor de eerdere schadepost van 1400 euro aangevraagd. Twee keer dus. Mocht het geld toegekend worden dan wil ik graag een dakkapel, ik heb daar een offerte voor aangevraagd."

Of ze de schadevermeerdering krijgt is sterk de vraag. De aanvragen worden behandeld op basis van binnenkomst. Het geld is op....

Ook met uw verhaal in deze serie? Beijumnieuws@ziggo.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

dakkapel is geen energiebesparing. geen subsidie, mevrouw