woensdag 29 september 2010

COLLEGA BLOGGER KRIJGT 19 JAAR CEL

Het heeft niks met Beijum te maken. De enige overeenkomst is dat ondergetekende als Beijumer hetzelfde doet als wat hij in Iran deed: blogberichten schrijven. Hij is Hossein Derakhsan.
Een Iraans-Canadese blogger heeft in Iran 19,5 jaar cel en een boete van 30.000 euro gekregen. De man is de grondlegger van het bloggen in het Farsi, de in Iran gesproken taal.
Vanuit Canada maakte de 35-jarige Hossein Derakhshan vanaf 2001 handleidingen voor bloggen en het opzetten van websites voor Iraniƫrs. Op zijn eigen blog schreef hij kritisch over de Iraanse president Ahmadinejad. Dat leverde hem de bijnaam 'The Blogfather' op.
Lees
verder via http://nos.nl/artikel/187854-blogger-krijgt-19-jaar-cel-in-iran.html
Wat een machteloosheid kun je voelen bij het lezen van zo'n bericht, en bij het aanschouwen van zo'n foto. Negentien jaar moet hij in een Iraanse gevangeniscel doorbrengen omdat hij het waagde om kritisch te schrijven. Vrij man zal hij nooit weer worden, negentien jaar in een Iraanse cel overleef je niet. Er zijn nog altijd fascistoide regimes op de wereld die geen tegengeluiden dulden, vervolging, langdurig opsluiten, martelingen en moord moeten er voor zorgen dat de ratten aan de macht blijven. Ondergetekende prijst zich gelukkig in het vrije westen te wonen. Welliswaar zijn er ook in Beijum figuren die me het liefst de mond snoeren en Beijumnieuws graag zien verdwijnen. Maar verder dan een beetje sneu en tegelijkertijd lachwekkend een verkregen subsidie alsnog te willen aanvechten- waarover later meer- komen deze lokale ayatholla's gelukkig niet.
Beijumnieuws, subsidie, ditjes en datjes uit de groenste wijk van de stad Groningen, het is allemaal even erg betrekkelijk. The Blogfather moet 19 jaar zitten omdat hij wilde schrijven wat in hem opkwam. Het vrije woord is hem niet meer gegeven.

4 opmerkingen:

Gerda zei

In Nederland mag je de Koningin ook niet beledigen. Hij is niet alleen voor het bloggen opgepakt. Hij is in 2008 terug gegaan naar Iran en zou toen voor Iran zijn.
Na 2 jaar in Israel gezeten te hebben.
Op het moment dat jij nu in de Beijumkrant een super positief verhaal over de BOB zou schrijven, zouden bij ons de vraagtekens ook naar ons hoofd stijgen.
We geven je nog net geen 191/2 jaar.

Kees K. zei

Gerda, ik weet niet wat de argumentswaarde is van dat de blogger '2 jaar in Israel gezeten heeft'. Verder lijkt het me (juist) heel goed mogelijk dat deze blogger 'voor Iran' is, maar tegen het regiem. Mag dat niet? Ik ben ook tegen de koningin als staatkundige functie, maar ik ben voor Nederland. Moet ik ook brommen?

Gerda zei

Hallo Kees, dan moet je zijn voorgeschiedenis even lezen.
En even de stukken van de veroordeling doornemen (mits je Perzisch kent natuurlijk).
Overigens heeft hij een heel positief stuk over Ahmadinejad geschreven.
Als jij je vergelijkt met hem, zou jij dat waarschijnlijk niet over de Koningin doen. Dus het is geen vergelijk lijkt mij.

Kees K. zei

Gerda, heb jij die stukken gelezen dan? Ik vergelijk mij niet met hem, ik vergelijk een situatie. Maar ik begrijp uit zijn achtergrond dat het verblijven in Israel al genoeg is voor een absurde gevangenisstraf. Iran erkent immers niet dat Israel bestaat, behalve dan als staat die vernietigd moet worden, eventueel / het liefst met kernwapens.