donderdag 30 januari 2014

BEIJUMSE VERBAAST OVER WOZ-BESCHIKKING

Een Beijumse mailde om te vertellen dat ze verbaast is over haar WOZ aanslag.

Gisteren kreeg ik mijn WOZ-beschikking weer binnen en ik schrok er wel een beetje van.
5 jaar geleden was de waarde €133.000, ongeveer hetzelfde als wat ik er voor betaald had.
Nu is de waarde €118.000. Leuk voor de belasting (alhoewel ik nog steeds hetzelfde betaal aan belasting hoor, want dat is natuurlijk wel met de tijd meegegaan).
Hoe zit dat met andere inwoners van Beijum? Is dat ook zoveel naar beneden gegaan?
En is mij huis werkelijk € 15.000 gedaald in prijs?


Zijn meer lezers verbaast of geërgerd over hun WOZ-aanslag? Beijumnieuws@online.nl
De uitvoering van de Wet WOZ ligt in handen van de gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de Wet WOZ. De uitvoering van de wet wordt gecontroleerd door deWaarderingskamer, een zelfstandig bestuursorgaan met een publiekrechtelijke rechtspersoonlijkheid. De Minister van Financiën is politiek verantwoordelijk. De gemeente bepaalt dus een WOZ-waarde voor een onroerende zaak (WOZ-object) en levert deze waarde aan RBD (Rijksbelastingdienst) en waterschappen, maar ook aan het CBS voor statistische doeleinden. Wikipedia.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Landelijk gemiddeld is de huizenprijs met 22.5% gedaald sinds de economische crisis. Daarmee is uw prijsdaling van 133.000 naar 118.000, dat is minder dan 15%, nog gematigd. De waanzinnige hoofdprijzen van 6 jaar terug sloegen nergens op; waren puur gebaseerd op maximale Inkomstenbelastingaftrek, over-de top hypotheken, aflossingvrij en prijsstijgingsspeculatie. En daarmee onbetaalbaar geworden voor jonge, startende huishoudens.
Het kon niet langer dat vadertje staat via de IB-aftrek zorgde voor uw woonlasten en stille vermogensgroei. back to normal.

Anoniem zei

Je kunt je taxatierapport online opvragen bij de gemeente. Helaas wordt je er niet heel veel wijzer van. Zo staat er bij onze woning dat de verkoopwaarde van recent verkochte nabije vergelijkbare woningen meeberekend is, maar hoe dat dan berekend is blijft giswerk. Feit is wel dat onze woning na jaren van daling ineens weer 5000e meer in de WOZ waarde doet. Hetgeen voor ons ca. 10e meer belasting betalen betekend. het zal me dan ook een spreekwoordelijke worst wezen.

http://gemeente.groningen.nl/woz-waarde/taxatieverslag-

Anoniem zei

kijk 's op Funda of Jaap, twee onroerend goed sites. Dan zie je vraagprijzen, maar ook hoe lang huizen reeds te koop, onverkoopbaar tegen te hoge prijzen staan. Ook kan je zien of de vraagprijs inmiddels zakkend is, en hoe de huizenprijsontwikkeling in de buurt is.
Je moet gewoon nuchter weer bij je verstand worden, pootjes op de grond, na hemelhoog opgehemelde huizenprijzen. Waardoor nu 1,5 miljoen huishoudens onder water staan met hun te hoge lening; ook de banken met hun niet solide hypotheekportefeuilles zijn eraan kapot gegaan terwijl ook de ovrheid veel belastinggeld misliep door renteaftrek met aflosvrije hypotheekn en andere ontwijkconstructies.
Terug naar reeele prijzen. Zeker in aardbevingsgebied met al haar onzekerheden.

AB zei

Dat is wel allemaal leuk gezegd, maar IK ben dus diegene die mijn huis 5 jaar geleden tegen die woekerprijs (toen nog normale prijs) heeft gekocht. En IK ben dus ook diegene die mijn huis nu aan de straatstenen niet meer kwijtraak. En IK ben dus ook diegene die destijds de startende koper was. En ook nog een extra verbouwingshypotheekje nam zodat mijn huis opgeknapt kon worden (nieuwe keuken, dubbele beglazing, nieuw dakleer...) En nu vertelt u mij dat het eindelijk normale prijzen zijn? Dan pies ik dus echt naast de pot en heb ik 'gewoon' pech???

Anoniem zei

Ja AB, je hebt gewoon pech in de tijd. Maar bedenk dat de woz-waarde niet de verkoop- of aankoopwaarde is. Je hebt je huis verbetert, dus krijg je altijd meer dan iemand die dat niet gedaan heeft.

Een huis is niet iets van een vaste waarde, dat sprookje had nooit verteld mogen worden. De waarde van een huis is het materiaal, het arbeidsloon en de grond. Grofweg bij een huis van 130K zo'n 70K.

Maar ik hoop dat je naar tevredenheid woont en dat 'de markt' zich weer zodanig ontwikkelt dat je er niet al te veel bij inschiet bij eventuele verkoop.

Kees K.