De video werd dinsdagmiddag tegen half twee opgenomen. Niet bepaald het drukste gedeelte van de dag, er was weinig verkeer (gemotoriseerd en fietsers) bij de weg. De tocht ging via de Ulgersmaweg, Korrewegbrug, Korreweg, inclusief de rotonde, via de gevaarlijke oversteek aan het einde naar de Ebbingestraat. Via een lus, Ebbingestraat, kruispunt Boterdiep en langs het politiebureau ging het terug richting rotonde. Vanaf de rotonde ging het naar de Kapteynlaan richting Autobedrijf Visser aan de Oosterhamrikkade. De vw-golf moest weer APK worden gekeurd, en het ongemakkelijke euvel dat de motor van de auto in bijna elke bocht uitvalt moest worden verholpen.
De muziek terwijl u meerijdt over de Korreweg komt van Jethro Tull. Het nummer heet Locomotive Breath.
2 opmerkingen:
De meeste confrontaties tussen fietsers en auto's ontstaan omdat de fietsers denken voorrang te hebben op het verkeer dat al rijdt op de rotonde. Heb het al zovaak daar meegemaakt. Ik laat ze maar gaan, maar zij maken een fout. Want er staan haaientanden op de rode fietspaden bij nadering van de rotonde. Volgens mij maken die kleurmarkeringen (rood/zwart asfalt) de problemen, een idee van 'gescheiden rijbanen'. Daar bovenop het feit dat fietsers een auto die van rechts komt zelden voorrang geven, ze zijn immers fietser, dus geen rijbewijs:). Simpele oplossing: haaientanden van de fietspaden weghalen en plaatsen bij de afslagen voor en op de rotonde op het zwarte asfalt. Dan hebben de fietsers altijd voorrang en dat lijkt me prima. Net als bij de rotondes in Lewenborg.
Kees K.
Een heel goed bericht voor de fietsers van Beijum naar de Korreweg en omgekeerd (in de GIC van 23 januari 2014):
http://www.gic.nl/nieuws/groningse-ondernemers-komen-met-bijzonder-plan-busbaan-oosterhamr
Heel goed voor de ondernemers van noordoost Groningen-Stad, waaronder de bedrijven in Ulgersmaborg. Dus ook voor DijkmanSport. Uitstekend voor Sportcentrum Kardinge, het Alfa College, het Noorderpoort College, het Röling College, etc. Heel goed voor de fietsende scholieren, studenten en overige fietsers, zoals ondergetekende.
Er is een goede relatie met de ontsluiting van de Ulgersmaweg. Door een zeer grote parkeervoorziening op het Van Simmeren-terrein.
Citaat GIC:
“In de ogen van de VBNO kan met dit plan een forse stap in de verbetering van de bereikbaarheid van binnenstad en oostelijke stadswijken worden gezet. Er ontstaat een meer dan logische verbinding met de binnenstad over het CiBoGa-terrein en met gebruikmaking van recent aangelegde fiets- en voetgangerspaden. Verbetering van de bereikbaarheid geeft impulsen aan de bedrijvigheid in het gebied. En dat is hard nodig: zowel het Oosterhamrikgebied als het gebied rond de Ulgersmaweg zijn hard aan het verpauperen ondanks hun uitermate gunstige ligging ten opzichte van de ringweg en het centrum van de stad.”
Zie in dit verband OOG TV van 24 januari 2014:
http://www.oogtv.nl/2014/01/bouw-brug-van-steigers-langs-busbaan/
Aan het woord is mr. Bert Oost, de bevlogen secretaris van de VBNO. Hij is oud-raadslid namens de PvdA (de raadsperiode 2006-2010) en woont in Oosterhoogebrug.
Een paar maanden geleden sprak ik over deze fietsroute met Martijn Dijkman van DijkmanSport aan de Melisseweg. Ik was onmiddellijk zeer enthousiast! De voorgestelde fietsroute loopt langs zijn vitale onderneming, die uitziet op de busbaan langs het Oosterhamriktracé richting Kardinge.
Zie ook de reactie van Martin van de Wardt-Olde Riekerink in de Groninger Internet Courant (ex D66, nu Stadspartij): de Korreweg kan enorm worden ontlast door de fietsroute langs het Oosterhamriktracé, het CiBoGa-terrein e.o.
Een reactie posten