dinsdag 7 januari 2014

JAN UITHAM IS 89 JAAR GEWORDEN


Met foto en tekeningen van kleinkinderen
Op uitgerekend een der warmste winterdagen ooit ging ondergetekende bij Jan Uitham op bezoek, de Grunninger schaatslegende die je normaal gesproken met ijs, vorst en sneeuw associeert. Een paar dagen geleden werd hij 89 jaar. Hoe gaat het met hem?
Voor een 89 jarige oogt hij weliswaar breekbaar, maar hij verkeert nog in uitstekende gezondheid. "Ik ben wat stijf en een oog wordt minder, maar dat vang ik wel op met het andere oog." Bekijk de video, de onderwerpen die de revue passeerden waren naast de gezondheid het onlangs overlijden van een 27 jarige marathonschaatser en het aftreden als burgemeester van z'n neef Peter Rehwinkel: "Ik vindt het sneu wat er met Peter is gebeurd. We waren als familie zo trots op hem, een familielid die op zo'n positie terecht kwam. De commissie die hem destijds als burgemeester heeft aangenomen was unaniem in haar besluit. Dat hadden ze misschien niet moeten doen, of Peter heeft het niet goed gedaan, daar ben ik nog niet over uit."

Bescheidenheid siert de mens, maar Jan Uitham is wel erg Grunnings. Hij fietst nog twee keer per week een afstand van 56 kilometer. "Even een visje halen in noord Groningen. Maar blaas dat maar niet op, zo bijzonder is dat niet."
Het is een man waar Groningen trots op mag zijn. Wat een schaatsprestaties, en wat een hartelijke en vriendelijke persoonlijkheid. "Dat valt wel mee hoor, zo bijzonder is dat niet wat ik gedaan heb, ik heb alleen maar m'n hobby uitgeoefend."

Dochter Belinda is verknocht aan haar vader. "Ik kan niet zonder hem, hij moet nog wel even bij ons blijven." Over een jaar wordt de schaatscrack bij leven en welzijn 90 jaar. "Ik heb een lang verleden en nog een korte toekomst. Ik hoop het te halen maar misschien ben ik dan al op de eeuwige schaatsvelden." Hem wordt direct de mond gesnoerd door dochter: "Niks daarvan." Zie video.
.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een wijze en lieve man is dat toch

Jan Bakker zei

Peter Rehwinkel heeft het als burgevader prima gedaan. HIj was een graag geziene politicus in de stad. De reden van zijn vroegtijdig vertrekt ligt in het feit dat het niet echt 'boterde' tussen hem en enkele wethouders.