"Ik geef toe, die allereerste pietjes deden wel een beetje dom. Dat schijnt zelfs in de beste kringen voor te komen."
Onderstaande column is ingezonden door een Beijumse die liever niet bekend wil worden gemaakt. "Noem mij maar Dixy, dat is Latijn voor spreken."
Waarom al die ophef over mij als zwarte man in dienst bij een witte chef? Zijn er niet genoeg gekleurde Nederlanders met een witte baas en waarom is dat dan geen discriminatie? Hoeveel witte Nederlanders sjokken er wel niet dag in dag uit met tegenzin naar hun werkgever? Eentje die niet zo goed en aardig is als mijn Sinterklaas. Ik begrijp al die zeurpieten niet.
Ik houd van mijn job. Elke dag is anders: verlanglijstjes ophalen, cadeautjes kopen, gedichten maken, lekker gek doen op de stoomboot, pepernoten uitdelen op een school, Sint helpen wanneer die ouwe weer eens computerproblemen heeft, zijn paard verzorgen en ga zo maar door. Met slavernij heeft het helemaal niks te maken. Ik ben zo vrij als een vogel.
Waarom al die ophef over mij als zwarte man in dienst bij een witte chef? Zijn er niet genoeg gekleurde Nederlanders met een witte baas en waarom is dat dan geen discriminatie? Hoeveel witte Nederlanders sjokken er wel niet dag in dag uit met tegenzin naar hun werkgever? Eentje die niet zo goed en aardig is als mijn Sinterklaas. Ik begrijp al die zeurpieten niet.
Ik houd van mijn job. Elke dag is anders: verlanglijstjes ophalen, cadeautjes kopen, gedichten maken, lekker gek doen op de stoomboot, pepernoten uitdelen op een school, Sint helpen wanneer die ouwe weer eens computerproblemen heeft, zijn paard verzorgen en ga zo maar door. Met slavernij heeft het helemaal niks te maken. Ik ben zo vrij als een vogel.
Halverwege de negentiende eeuw kwam een verre voorouder van mij bij de Sint in dienst. Ik denk dat ik al wel zo’n beetje van de tiende generatie ben. Neem daarom gerust van mij aan dat ik van top tot teen volledig ben ingeburgerd en geïntegreerd. Ik geef toe, die allereerste pieten deden wel eens een beetje dom. Dat schijnt zelfs in de beste kringen voor te komen. Zij moesten nog aan hun nieuwe leven wennen en de tijd heeft niet stil gestaan.
Wat moet ik nu als ik straks mijn werk kwijt ben? Gaat één of andere stroopwafelmalloot of kaaskop uit Gouda mijn baantje inpikken en sta ik op straat? Over discriminatie gesproken!
Heb uit voorzorg alvast twee sollicitatiebrieven geschreven, eentje naar de HEMA en eentje naar Albert Heijn. Natuurlijk niet als vakkenvuller, dat zou opnieuw je reinste discriminatie zijn. Ik reken op een aanstelling als chef of manager. Moet lukken, ik heb tenslotte een oerhollandse naam.
Piet
(Afbeeldingen, een keuze van de blogger, van deze site. De keuze voor bovenstaande kop komt ook van de inzendster)
12 opmerkingen:
De aanstichtster van dit alles, zeurpiet Quincy Gario, vond het verschrikkelijk dat iemand tegen z'n moeder zwarte piet zei. Ze moest huilen. Maar wat als het een sterke vrouw was geweest en hartelijk had moeten lachen om deze opmerking? Vrg. Liesbeth
Ps. ze noemen m'n man regelmatig kale.
Aanstichtster mwhaaawaa!
Ik moet zeggen dat ik al die mensen,die zo ongelooflijk stellig voor zwarte Piet zijn, ook enorme zeurpieten vindt. Dus om nou te zeggen dat alleen iedereen die moeite heeft met zwarte Piet een zeurpiet is.. neuh..
Ria
Mooi stukje!
heb met plezier de blog gelezen.
heel mooi en treffend neergezet.
zou veel meer kunnen zeggen maar kom ff niet op de (goeie) woorden.
gr, Therèse
Een prachtig stukje! Volgens mij zijn de meeste Nederlanders (blank en zwart) het er wel over eens: Sinterklaas en zwarte Piet horen bij onze cultuur en hebben niets te maken met discriminatie. Veel kinderen zijn toch wel bang voor de sint, maar Piet is toch altijd bij iedereen geliefd. Daar gaat mevrouw Gario toch ook niet over zeuren? In het 'echte leven' is dat nou eenmaal ook niet altijd zo en daar moeten we dan ook wel eens om huilen.
Er schijnen juist jonge donkere kinderen te zijn, die géén plezier hebben aan het Sinterklaasfeest, omdat de Piet donker is. Dat zijn dus kinderen die hier opgroeien, wiens ouders hier opgroeiden en wiens grootouders hier misschien zelfs wel opgroeiden. Die geen ander land dan Nederland hebben en kennen.
Is het nou niet zielig van volwassenen, dat zij hún plezier met een zwarte Piet belangrijker vinden dan het plezier van een kind?
Is deze 'traditie' kinderverdriet waard? Wie is er dan de 'zeurpiet'? Waarom niet een kleine aanpassing, ten behoeve van deze kinderen?
Overigens zag ik op facebook een filmpje circuleren van de intocht van Sinterklaas in 1935 zónder zwarte Pieten. Zo oud is deze traditie dus kennelijk niet.
Gr.
Ria
Ria, die weinige donkere kindertjes die last van Zwarte Piet hebben zijn weer door hun ouders beïnvloed. Het gros van de donkere populatie heeft helemaal geen moeite met een piet die zwart is, wat kan kinderen dat nou schelen wat voor kleur die heeft. Gelukkig heeft Groningen een wijs besluit genomen, nl dat piet zwart blijft. Sinterklaas blijft wit.
Ria, kinderen spelen met elkaar en zijn zo te zeggen allemaal kleuren blind.
ze zién nieteens verschil.
het zijn de óuders van...in dit geval de bleekscheten...die tegen hen zegt dat er verschil in huidskleur is.
nou kom op en hou eens op te m**renn**ken!
gr, Therèse
PS: voordat ik eventueel allerhand over me heen krijg, even het volgende.
het is weliswaar zéér privé maar okay, het is even niet anders.
Nee, bij nader inzien/noem ik het toch(nog)niet, hier.
Therèse
Sint Nicolaas staat toch bekend om het bevrijden van krijgsgevangenen of de legenda Aurea waar hij buidels met geld tovert aan een arme man zodat diens dochter geen slaven hoefden te worden.
Martij Koning over ZP: http://www.youtube.com/watch?v=tI2iWK3mAqI
(rené)
Een reactie posten