Wat een zelfvernedering moet dat zijn. Voor 2.50 euro per week je krant weggeven. Inclusief de zaterdageditie, voor nog geen 45 cent per dag, zes keer per week Dé krant van het Noorden in je bus. Eén losgekochte Volkskrant op zaterdag (3.50) is duurder dan een weekje Dagblad. Moet je als krant zo aan je lezers-zieltjes komen?
De Beijum-blogger heeft er geen leedvermaak om. Echt niet.
Hij leest dé (voormalige?) krant van het Noorden al ongeveer een halve eeuw achtereen. Het was een monument tijdens z'n jongere jaren. Een echte kerel. Tegenwoordig lijkt het wel een zeurend oud wijf. Wat kwam en komt daar meer en meer de klad in. Goede wijn behoeft toch geen krans? Échte autoriteiten en gezaghebbende journalisten en kranten toch ook niet? Vroeger heette het Het Neisblad.
Het vreselijke gebedel (12 weken voor....) voor Winkelcentrum Beijum irriteert hem al jaren. Ben je nou gezaghebbend als krantenconcern, of ben je een straat-bedelaar? De kijkcijfers van Beijumnieuws stijgen voor het zoveelste achtereenvolgende jaar. Taalvoutjes en journalistiek niveau lijken veel lezers voor lief te nemen. Een keer een kromme zin tussendoor in een blogbericht of een d in plaats van dt, daar valt ook amper iemand over.
Hoe wrang voor de professionals.
Is er behoefte aan drie achtereenvolgende pagina's reportage over een of ander onderwerp? Of is dat hoofdzakelijk voor de inner circle, zie mij en ons, (journalisten) wat schrijven we leuk en goed?
Idioot, hoe je als eenling met een smartphone en een laptop een bloeiend wijkmedium kunt oprichten. En te zien hoe een concern als Dagblad van het Noorden in een zware storm verkeert en in de tijd schipbreuk gaat leiden.
De journalistiek ligt onder vuur. Lezers lopen weg en ook adverteerders houden het voor gezien. Internet is de boosdoener, en journalisten en uitgevers zoeken naar mogelijkheden om te overleven. http://iedereenjournalist.nl/
Gisteren waren de nodige journalistieke professoren aanwezig tijdens journalistiek on demand. Een conferentie over journalistiek in Tivoli Vredenburg. Redden wat er te redden valt....Conclusie, en heel verrassend, niet echt, niemand weet hoe nu verder...
"Zorg ervoor dat je niet overvallen wordt door technologische ontwikkelingen." Dit advies gaf Alastair Campbell, voormalig spindoctor van oud-premier Tony Blair, aan het begin van het congres dat de NOS vandaag hield over de toekomst van de journalistiek. NOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten