woensdag 8 juni 2016

BEIJUMBORG (28)



De liefhebber (1)

Niets is zo leuk als een gezelschap te choqueren, door iets over jezelf te vertellen wat anderen als (licht) bizar ervaren. Nou heb ik het even niet over rare gewoontes tussen of boven de lakens of zo......die houd ik, als ze er al zijn, echt liever voor mezelf. Nee: het gaat hier om een muzikale voorkeur.

Meestal verkeer ik in kringen van mensen met een academische opleiding, omdat ik nou eenmaal bij de Rijksuniversiteit Groningen werk. En in zulke kringen hou je van klassieke muziek, of van popmuziek uit de vroege periode (Beatles, Stones, the Who en zo), maar André Rieu kent daar niet veel liefhebbers, zo durf ik wel met de lezer te wedden. En eerlijk is eerlijk: ik vind dat showmannetje uit Limburg met zijn in baljurken en smokings gestoken walsorkest ook drie keer niks. 

Maar toen ik ooit bij de ochtendkoffie mijn collega's vertelde dat ik een groot liefhebber ben van de volkszanger Jan Smit was het alsof ik een bom liet ontploffen. "Te erg voor woorden", was nog de meest milde reactie. Ik krabde mezelf eens op mijn hoofd, want waarom zou ik niet van Jan Smit mogen houden? Wat is er mis met zijn muzikale kunsten? Niks toch?? De meest moeilijke vraag die me gesteld werd was waarom ik juist Jan Smit zo waardeer. Ik begon aan een verhaal over 'authentieke stem', 'lichte snik in zijn zang', 'teksten heus niet slecht', maar vanaf het begin was duidelijk dat mijn gehoor er helemaal niks mee had, met deze 30-jarige Johannes Hendricus Maria Smit uit Volendam. 

Eigenlijk houd ik al mijn hele leven van smartlappen of - beter nog - van levensliederen. De Zangeres Zonder Naam (met vele hits, maar haar meest geliefde smartlap was bij mij toch wel "Aan de muur van 't oude kerkhof"), Heintje Simons (bijgenaamd 'de nachtegaal van Bleijerheide') en diens generatiegenoot Wilma Landkroon (uit mijn geboortestad Enschede) - ik had én heb er een warm plekje voor in mijn hart. 

En nu dus Jan Smit.......tja, hij heeft gewoon een mooie stem, en ook al is zijn uitspraak van onze moedertaal soms ronduit lelijk: Jan kan bij mij niet kapot. Alhoewel.....sinds ik hem bij een mediaspotje van een landelijke brillenboer heb zien en horen optreden is hij wel gedeeltelijk van zijn voetstuk gevallen. Zo opzichtig commercieel hoeft het van mij ook niet, namelijk. Zou hij misschien een te hoge alimentatielast hebben? Of is ook Jan S. bezig om zijn centen naar Panama te dragen?? En moet ik overstappen op Nick en Simon????
Volgende keer: jam maken.....

Han Borg

1 opmerking:

Anoniem zei

Ach ja, wetenschap is een religie die hier ter stede vooral wordt beleden in een kerk genaamd RUG. Daar hoort dus ook gewijde muziek bij. Als ik Han was zou ik morgen tijdens de koffiepauze al luidkeels inzetten met het "Waarheen, Waarvoor" van de naar ik aanneem hem welbekende Tukkerse uitvaartvedette.