maandag 20 juni 2016

COLUMN UIT LEWENBORG (13)


Met de elektronische sigaret in hogere sferen belanden.


Het is toch werkelijk van het zotte hoe er met rokers om gegaan word. Overal worden rokers geweerd, kijk maar naar de cafés en dergelijke. Roken mocht niet meer binnen aan de bar. Pech voor de gezelligheid, maar daar kijkt men niet naar. De caféhouders plaatsten massaal rookhokken in hun cafés. De prijzen van sigaretten stijgen inmiddels de pan uit, net als van de shag.

Waar zijn ze in Den Haag eigenlijk mee bezig? Moet je nagaan, als de accijns op pakjes sigaretten elk jaar met vijf procent stijgt, levert dat de samenleving zo’n 1,7 miljard euro per jaar op.

De elektronische sigaret word ook al verboden, puur omdat het schijnbaar nog ongezonder is dan echt roken heb ik ergens gelezen. Toen ik dat las moest ik opeens aan een leuk voorval denken die ik meemaakte met de elektronische sigaret zo’n jaar of drie terug. Ik zat namelijk op een sjoelclub en wat ik daar zag was echt verbazingwekkend. Werkelijk waar, er waren een paar meiden die aan een elektronische sigaret zaten te lurken. Ik vroeg hun waarom ze juist deze keus hadden gemaakt om te stoppen met roken.

Stoppen met roken, ik denk dat iedere roker al wel eens een poging heeft gedaan om te stoppen. Er zijn vele verschillende manier om te stoppen. Hulp, ja hulp kan je van alle kanten krijgen. De reclames op de tv stromen er nog net niet van over. Tegenwoordig met de nieuwste filmpjes op tv zet het je dan toch wel aan het denken…

Hulpmiddelen om te stoppen zijn er genoeg. Neem bijvoorbeeld de nicotinepleisters of de nicotinekauwgom. Beide moet de drang naar een sigaret tegen gaan. Het zou kunnen… Al een poosje is er de elektronische sigaret op de markt. Deze laat je in de waan dat je toch nog echt rookt. Je hebt namelijk een soort of sigaret in je handen, en zowaar blaas je er ook nog wat rook uit. Net echt nietwaar? 

Deze elektronische sigaret laat je er langzaam aan wennen dat je zonder nicotine kan leven. Eigenlijk word elektronisch roken dan ook vaak ‘dampen’ genoemd, omdat je hooguit wat waterdamp, smaakstof en nicotine inhaleert. Nu blijkt dus dat dit nog ongezonder is dan écht roken.

Daar op die sjoelclub waren die paar meiden die ik dus vroeg waarom ze juist deze keus hadden gemaakt om te stoppen. Naar mijn idee zagen ze er behoorlijk vrolijk uit. Helemaal niet sacherijnig of zo bij gebrek aan nicotine. De avond vorderde al sjoelend, en de meiden werden steeds vrolijker. Gek toch eigenlijk, dacht ik bij mezelf. Hoe kan dat nou? 

 Na de sjoelavond ging ik bij hun aan het tafeltje zitten en vertelde hun dat ze best trots op hun zelf mochten zijn omdat ze met alleen een elektronische sigaret de avond door waren gekomen en dat zonder nicotine. Waarop de meiden in lachen uitbarstten, niet meer bijkwamen van mijn onnozelheid. Ik vroeg hun wat er te lachen viel. ‘Word je dan zo vrolijk van zo’n elektronische sigaret,’ vroeg ik ook nog. ‘Ja,’ riepen hun in koor. ‘Wij wel, want wij doen er vloeibare hasj in.’


2016©Vlindertje73

Geen opmerkingen: