maandag 13 juni 2016

DERDENGEBOUW KOMT OP PLEIN OOST (Innersdijk)

 Schoolgebouw Expeditie aan de Wibenaheerd komt over dik een maand leeg te staan. De Wegwijzer op Plein Oost staat voor de helft leeg. En in het Gezondheidscentrum aan de Emingaheerd staat de voormalige grote ruimte van WIJ-Beijum al weer maanden leeg.
En toch wordt er een compleet nieuw gebouw bijgebouwd in Beijum, het zogenaamde Derdengebouw van Innersdijk.
Maandagmiddag 13 juni ondertekenden Margriet Hommes en Peter Drenth van Zorggroep Groningen, Auke de Vries van woningcorporatie Patrimonium en wethouder Roeland van der Schaaf namens de gemeente Groningen de intentieovereenkomst Beijum-Oost.
Stichting de Zijlen werd vertegenwoordigd door Theo Aalbers. Het gaat in eerste instantie om de bouw van het zogenaamde ‘derdengebouw’ aan het plein in Beijum-Oost aan de Ypemaheerd/Bentismaheerd.
Wethouder Wonen, Roeland van der Schaaf: “Met de bouw van dit nieuwe complex geven we een impuls aan het winkelcentrum en daarmee aan heel Beijum-Oost.” Het nieuwe gebouw gaat in de toekomst onderdak bieden aan een aantal partijen. Op de begane grond, die gehuurd wordt door de gemeente Groningen, komen het WIJ-team Beijum en de buurthuizen Heerdenhoes en Kleihorn.
Lees verder op GrootGroningen (Foto ook van deze site)
Update 14/6, 22 uur:
  Een ding Roeland vdS...er is maar 1 winkel bij Plein Oost, het heet derhalve geen winkelcentrum..3 uur geleden

10 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Het gaat tevens over het Nieuwe Innersdijk!

Citaat Groot Groningen:

"Innersdijk

Met de bouw zal ook het nieuwe Innersdijk worden gerealiseerd. Zorggroep Groningen wil hier een zorgcomplex voor ongeveer honderd cliënten bouwen. Indien nodig kan het complex worden uitgebreid. Het nieuwe Innersdijk is naar verwachting medio februari 2019 gereed."

Anoniem zei

De geschiedenis heeft uitdrukkelijk en bij herhaling bewezen dat een voorzieningenpakket aan plein oost een telkens weer Opgewarmd Lijk is. Wanneer verbindt men daar nou eens conclusies aan en geeft men het gebied een 100 % woonfunctie. Men zou de huidige bewoners in, boven en naast Plein West een aantrekkelijk aanbod kunnen doen om naar Oost te verhuizen, en zodoende kan er een prachtige uitbreiding van West met een schitterend winkelgebied, ruime parkeermogelijkheden en fantastische voorzieningen onstaan. Een aantrekkelijk voorzieningengebied dat tevens als een magneet op Zuidwolde, De Hunze en Lewenborg gaat werken.

Kees Huizenga zei

Ik ben heel blij met dit bericht over het Nieuwe Innersdijk. Innersdijk zal herrijzen! Wel kleiner dan eerst werd gepland. Maar toch!

Heel goed, die aanleunwoningen bij Innersdijk in het Voorzieningengebouw van Patrimonium met zorg op gepaste afstand.



In de Expeditie mag van mij een VMBO-school komen. Het is mogelijk dat de gemeente Groningen dit prachtig gebouw verkoopt aan een incassobureau of een advocatenkantoor. Dit is mijn grote vrees.
Maatschappelijk vastgoed, in eigendom van de gemeente Groningen, dient primair een publieke functie te behouden. Ik kan me voorstellen dat in Het Heerdenhoes een stallingsruimte komt van Scoutinggroep De Voerman. In combinatie met een werkruimte en een vergaderruimte.

Ik stel voor dat er een brainstormgroep komt om na te denken over de leegstaande gebouwen van de gemeente Groningen in Beijum. In dezen is een mooie taak weggelegd voor de SDC Oost en het sociaal wijkteam Wij Beijum. Om draagvlak te genereren voor de publieke bestemming van maatschappelijk vastgoed. Geen voldongen feitenpolitiek, maar goed overleg. Maak gebruik van de deskundigheid van de wijkbewoners!

Antje zei

Dus we gaan iets nieuws bouwen en ondertussen staan er andere gebouwen leeg en daar doen we niets mee. Tja ik zal wel een leek zijn maar ik snap het niet. Vraag me zo langzamerhand wel af wat voor mensen dit bedenken.

Kees Huizenga zei

Johan, in de buurt van Plein Oost staat een goede kapperszaak, waar jij soms wordt geknipt. In deze zaak kan men spullen kopen in relatie met haarverzorging, etc. Deze kapperszaak beschouw ik daarom ook als een winkel.

Die eetzaken (afhaalzaken) zie ik niet als winkels, hoewel men hier verschillend over kan denken.

Johan Fehrmann zei

Beste Kees, ik ben nog nooit geknipt in de kapperszaak op Plein Oost. Maar ik sluit niet uit dat ik me nav jouw positieve berichten een keer onder handen laat nemen....

Anoniem zei

Wel dubbel tarief betalen Johan aan Plein Oost. Zoals zowel overheid, ondernemers en burgers dubbel zo duur daar uit zijn vergeleken met producten en voorzieningen aan Plein West. Heel plan Oost dat zo'n beetje gelegen is aan de rand van een natuurgebied en in een veraf gelegen uithoek van de stad, was, is en zal altijd een Grote Vergissing, een Bodemloze Put zijn. Je kunt het vergelijken met de Nieuwe Boteringestraat : daar is in 200 jaar nog nooit 1 ondernemer ook maar 1 cent wijzer geworden !

Kees Huizenga zei

Johan, je werd op 23 november 2015 in Kapsalon Time Out in Beijum-Oost (gratis) geknipt.

Zie:

http://beijumnieuws.blogspot.nl/2015/11/in-time-out-wordt-je-van-top-tot-teen.html

De knipfoto stond op mijn harde schijf...

Johan Fehrmann zei

Beste Kees, ik ben er niet geknipt, ik ging in de stoel zitten voor een foto. de kappers knipten met hun scharen, maar niet in mijn haar.....Laat ik binnenkort wel een keer doen...

Anoniem zei

Kennelijk is Kees dus een beetje verknipt .... :-) :-)