maandag 27 juni 2016

COLUMN UIT LEWENBORG (14)



 EK voetbal of is het EK vechtsport?


 Wij Nederland doen helaas niet mee met het EK voetbal dit jaar. Zonde vind ik dat. Onze straten zijn oranje vrij en de horeca en de supermarkten lopen hun handel mis momenteel. Geen grote schermen, geen juichende straten.

De echte voetbalfans willen natuurlijk toch ‘voor iets’ zijn en zo lijken de Nederlanders ineens ontzettend fan van de Belgen. Komt dit misschien door de frieten daar of omdat ze zo goed als dezelfde taal als ons spreken? Of juichen we opeens massaal voor de Belgen vanwege hun verzameling speciale bieren. Ja, dan kan ik het mij nog wel voorstellen ook. Juichen voor Duitsland lijkt mij niet zo’n goede optie, dat heeft iets te maken met de altijd durende voetbalstrijd tussen Nederland en Duitsland.

Nou goed waar ik eigenlijk heen wil, is dat ik het echt niet normaal vind dat er zoveel verschrikkelijke rellen bij een voetbalwedstrijd zijn. Is dat nu echt nodig? Zo lijkt het EK voetbal inmiddels meer op een vechtsport dan op een voetbalwedstrijd.

Kijk maar eens naar de Russische supporters, dat zijn gewoon regelrechte hooligans die in groepjes rond lopen, getraind als militairen. Echte vechters, die er speciaal voor opgeleid lijken te zijn.

Zet daar de Engelsen eens tegen over, die zich al voor de lunch compleet lam hebben gezopen en dan de binnenstad van Marseille beginnen te verbouwen. Is dat nou voetbal? Het EK moet toch een soort verbroedering zijn voor Europa? Nou vergeet het maar!

Er is een hele strenge controle bij het binnen gaan van het stadion, maar hoe komt het dan toch dat er alsnog vuurwerk en weet ik wat nog meer allemaal het stadion word binnen gesmokkeld. Is dat ook niet een beetje de laksheid van de Franse politie, of hebben die het te druk met hun stakingen? Zelfs de organisatie van de EK heeft gedreigd als er weer rellen ontstaan door de Russische supporters, dat Rusland zich dan moet terug trekken uit de EK. Sommige hooligans zijn zelfs Frankrijk uit gezet en naar huis gestuurd. Zij zouden een vliegtuig nemen in Duitsland en zelfs daar moesten ze nog even rellen schoppen. Hoe asociaal is dat dan?
Het enige land wat ik dan tot nu toe kan ontdekken die er een echt feestje van maakt tijdens een wedstrijd, dat is Noord Ierland. Die hebben zelfs een eigen song en tijdens de wedstrijd zingen ze dat uit volle borst, schorre stemmen er voor over hebbend om hun land aan te moedigen. Kijk, zo kan het ook.

Ik vind dat er veel harder moet worden opgetreden tegen supporters die niet voor het voetballen komen, maar blijkbaar voor de vechtpartijen. Ga dan toch lekker naar de sportschool ofzo en leef je daar uit. Laat voetbal, voetbal en maak er met z’n allen een leuk feest van. Mijn mening als dat niet kan, dan maar geen publiek meer in de stadions.

Hoe zouden we nu van voetbal weer een mooie sport kunnen maken in plaats van één of andere vechtwedstrijd?


2016©Vlindertje73

Geen opmerkingen: