maandag 16 februari 2015

DE ZON SCHIJNT, MAAR WEL EVEN KRABBEN VOOR HET WEGRIJDEN

Het loopt tegen half elf, de zon schijnt maar toch zitten de meeste auto's die geparkeerd staan onder een laag ijs. De ramen, wel te verstaan. Hoe kun je je auto het beste op gang brengen tijdens vorstdagen?
De Beijumer op bovenstaande foto deed het een kwartiertje geleden met een antivorst spuitbus en hij liet de auto reeds opwarmen door die stationair te laten draaien. Maar is dat laatste wel zo verstandig? Nee dus.
De winter is een zwaar seizoen. Wegen sneeuwen onder, stromen vol. Het is koud en als je auto open en bloot buiten staat kan je iedere ochtendvegen en krabben. In een laatste poging de aarde nog een beetje op te warmen zet je de motor vast aan, heb je tenminste een beetje verwarming als je na 5 minuten instapt. Niet doen dus. Het is niet alleen verspilling van brandstof, het kost je ook nog eens motorvermogen.
De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.
Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt. Daarbij produceert een auto bij koude start de meest vervuilende en schadelijke uitlaatgassen. Zodra de motor een beetje op temperatuur is wordt dit schoner. Autoblog.

Geen opmerkingen: