woensdag 18 februari 2015

SLAAF VOOR EEN DAG

"Zie je mij? Ja jij daar! Kijk maar goed door het raam. Mijn mooie lichaam, bevalt het? Kom maar binnen. Wat wil je doen? Voor 45 euro ben ik voor 20 minuten je slaaf. Daar ben je dan en jij denkt dat ik dit graag doe? Wat je niet weet is dat ik naar Nederland ben gekomen om te werken als serveerster. Mijn paspoort is afgenomen en van het geld dat ik verdien krijg ik maar een klein deel in handen. Ik ben gekomen om voor mijn familie in het buitenland te zorgen omdat zij geen eten hebben. Ik wil mijn zoon eten geven, onderdak en een toekomst bieden. Ik blokkeer mijn gevoel en zet een masker op. Je ziet mij, maar toch zie je mij niet echt." 

We zitten met z'n zessen in een huiskamer in Friesland waar Johan is beland door Slaaf voor een Dag. Hij is ongeveer drie maanden geleden gevraagd om mee te doen aan een actie tegen de slavernij. Met vijf vrouwen  zijn we hierover in gesprek in een gezellige huiskamer. De blogger uit Beijum zet zich vanavond vrijwillig in als slaaf. Want ondanks dat hij niet van actievoeren houdt, wil hij zich hier wel voor inzetten.

Prostitutie staat momenteel enorm in de aandacht. Na de documentaireserie 'Jojanneke in de prostitutie' dat onlangs op tv te zien was is het onderwerp opnieuw belicht. Hierdoor werden mensen beter bekend gemaakt met de prostitutie en de duistere kant die het kent. In Nederland is prostitutie een bekend begrip maar niet iedereen zal direct denken aan actieve en illegale mensenhandel. Meer en meer wordt duidelijk dat er prostituees zijn die slachtoffer zijn van mensenhandelaren. Zij hebben als enig doel om zo veel mogelijk geld te verdienen aan de zorgzaamheid en wanhoop van vrouwen. Veel van deze vrouwen komen uit het buitenland en worden gedwongen om geld te verdienen door hun lichaam te verkopen. Het levert hen zelf vaak weinig op, afgezien van veel beschadigingen op lichamelijk en geestelijk gebied.

Beschadigingen die voortkomen uit het werk als "slaaf". Voor deze slaven is 'slaaf voor een dag' in het leven geroepen. Via dit medium bieden mensen vrijwillig hun diensten aan waar mensen op kunnen bieden. Het ingezamelde geld wordt gebruikt voor prostituees die willen stoppen met de prostitutie, hiermee krijgen ze de kans om een nieuw leven op te bouwen.

Het was een inspirerende, gezellige avond waarin gedachten uitgewisseld zijn en waarin we samen deze blog met veel plezier hebben mogen schrijven.

Geschreven door de deelnemers van de workshop 'hoe schrijf je een blog.'

Geen opmerkingen: