dinsdag 24 november 2015

EEN STUKJE OPGEBROKEN FIETSPAD


Door Willem Pauwelussen


Af en toe ga ik wel naar het winkelcentrum Lewenborg, dus het Koerspad af en vóór de scouting linksaf het bruggetje over.
Maar terug kan ook anders, ontdekte ik toen ik het Waterland verkende. Een fietspad leidt me daaruit en zo kom ik op het oude Dwarsdijkje.

Het loopt achter Beijum langs, en halverwege zie ik iemand in een oranje jas bezig op het fietspad dat langs de basketbalkooi loopt.
Daar is het asfalt opgebroken en ligt een metertje betonklinkers.
Hij heeft een steel op wielen en bij de grond zit een soort spuitbus, waarmee hij stippellijnen maakt aan weerskanten van de klinkers.

Daar is een duiker geplaatst, vertelt hij. En nu gaan de klinkers eruit en komt er weer asfalt voor in de plaats.
Een duiker is een buis onder de weg door die zorgt dat de afgesneden watergang eronder door kan blijven stromen.
Het is niet het enige: op de Stadsweg en het Elema’s pad heeft hij ook al zulke stroken afgebiesd. Ook al van die oeroude looppaden.

Op een print van Google Earth staat het allemaal aangegeven en daar mag ik wel een fotootje van schieten.
En nu naar de Fossemaheerd. Dan moet ik toch hier het pad verder afrijden?

Ja, maar dan ben je nog maar bij de Froukemaheerd, dan moet je nog wel een stukje verder.
De man stapt weer in de auto, en ik weer op de fiets en verwonder me dat midden op de dag de straatlantaarns hier allemaal branden.

Geen opmerkingen: