dinsdag 29 september 2015

BINNENKORT OPENING VAN DE FOSSEBIEB (openluchtbieb in de Fossemaheerd)

Hier komt de Fossebieb

" Ik denk dat er wereldvrede kan ontstaan als iedereen aan het lezen slaat." 

Over ongeveer drie weken kunnen Beijumers boeken lenen of ruilen in de Fossemaheerd. Op de oprit van huisnummer 152 zal een grote groene kast worden geplaatst waar iedereen gebruik van kan en mag maken. Initiatiefnemers is Debbie van der Zande, woonachtig op genoemde adres in de Fossemaheerd.
De blogger ging op bezoek bij Debbie. Hij trof haar in een woonkamer met een overweldigende partij boeken aan de muur. De woonkamer ademde boeken....
Debbie, ik zeg nou wel dat jij initiatiefnemer bent, maar ben je dat niet samen met je vriend?
Strak in de verf.....
"Jazeker, mijn vriend heet Martijn Lindeboom, hij is Teakwon Do-leraar met straks een nieuwe school in Beijum. Martijn is tevens jurist en schrijver van boeken met o.a. de Groningse archeoloog Gert Kortekaas." 
Vertel, hoe zijn jullie op het idee van de Fossebieb gekomen?
"De Fossebieb start ik omdat ik lezen leuk en fijn vind, maar ook heel belangrijk. Het is voor mij de perfecte methode om te ontstressen. Ik zeg altijd grappend dat er wereldvrede zou kunnen ontstaan als iedereen aan het lezen slaat. Er is simpelweg geen tijd meer om het oneens te zijn met elkaar, maar daarnaast denk ik dat het heel gezond is om eens vanuit een (andersdenkend) personage de wereld te bezien. Te vast zitten in je eigen denkwijze en ideeën is voor niemand goed. Je wereld wordt er klein en onprettig van. Al die boeken die hier in de kast staan zijn kleine venstertjes naar andere werelden. Ik word erg gelukkig van al die fictieve reizen die ik zo voor het grijpen heb. Als voormalig boekverkoper heb ik jarenlang het juiste boek bij de juiste persoon gebracht en dat kan ik via de Fossebieb in het klein weer doen, naast mijn werk bij Hebban.nl. Ik heb zelf een enorme boekenverzameling die zo nu en dan opgefrist moet worden, oude boeken moeten plaats maken voor nieuwe. En dan is dit het meest perfecte doel voor die boeken.
Via Facebook: De Fossebieb krijgt vorm! Hij moet nog geschilderd worden, de planken moeten er nog in, het glas moet nog geplaatst en de huisregels moeten nog aan de zijkant, voordat hij geplaatst kan worden, maar het begin is er. Met twee sets deuren: onder de jeugdafdeling (een plank) en boven de volwassenensectie (met drie planken). Dat wordt cool!


Foto links: Debbie. Rechts: Martijn. Afbeeldingen staan hier op Heban.nl Zie ook hun gezamenlijk uitgegeven boek beneden: Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction?
Rubriek waarin auteurs zichzelf en hun werk presenteren aan de hand van de vijf journalistieke W's: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. In deze aflevering Debbie van der Zande en Martijn Lindeboom. Samen schreef dit fantastische duo Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction?
WIE zijn Debbie van der Zande en Martijn Lindeboom? 
Debbie:
 “Mijn leven draait om boeken en beesten en dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Alle banen die ik heb gehad waren in de dierenwereld of het boekenbestaan. Mijn huis is ook altijd goed gevuld geweest met beide, precies zoals ik het gezellig vind. Naast mijn redacteurschap bij Hebban, zit ik in het bestuur van de Stichting ter bevordering van het fantastische genre en schrijf ik voor Eigenwijs Blij en Greyhound Friends. De eerste is een inspiratieblog voor het zoeken van geluk met hart voor mens, dier en aarde. De tweede is de stichting waar ik pleegzorg voor doe en mijn hond Omar vandaan heb (een ‘Foster Failure’ wordt dat genoemd). Binnenkort staat er hier een Minibiebje op de oprit, waar de hele buurt boeken uit kan lenen en ruilen.”  Lees verder via genoemde link. Wat beweegt Martijn? En waarom het boek 'Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction'?

Beijum is een broednest van talent. En Debbie en Martijn uit de Fossemaheerd horen daar zeker ook bij. Binnenkort de opening van de Fossebieb. Een wethouder is uitgenodigd om de jongste en kleinste bieb van Beijum binnenkort te komen openen. Wordt vervolgd....

1 opmerking:

Anoniem zei

verdwijnt dan de bibliotheek aan de ypemaheerd? MJD en Stip verdwijnen ook naar doefmat las ik.