woensdag 9 september 2015

"IK WIL EVEN MIJN BUURVROUW IN HET ZONNETJE ZETTEN"

"Geef gul"
"Mijn buurvrouw Anna is echt de moeder van de Kremersheerd. Ik woon nog maar een half jaar in Beijum maar ik kan met al mijn vragen bij haar terecht. Ze doet zoveel voor onze straat, en weet je dat ze ook al jaren voor kankerbestrijding collecteert." 

Afgelopen maandag belde lezeres Lisset. "Kom vanavond even langs als je kunt, dan gaan we Anna verassen." De blogger voelde zich een soort van Robert ten Brink toen hij bij het huis van Anna Burmann aanbelde. Ja, all you need is love, en een Beijumse terecht in het zonnetje zetten is altijd leuk.

Je hebt geen keuze Anna, je gaat op de foto. Zie de overvallen Beijumse rechts op bovenste afbeelding, de collectebus van de kankerbestrijding in de hand. Naast haar zit de attente buurvrouw met haar half jaar oude dochtertje. Voordat het verhaal verder gaat, zie ook de foto helemaal beneden. Pardon voor het tegenlicht, maar de hond des huizes schoof ook nog even aan.
Plakkaat bij Anna op de schuurdeur
Anna, wat heb jij met kanker? "Ja, wie heeft daar nou niet een keer mee te maken gehad. Wat ik erg ingrijpend vond was dat mijn moeder op 42 jarige leeftijd aan deze ziekte overleed." Je collecteert al jaren? "Ja, er is geld nodig voor onderzoek. Veel mensen denken bij collectes vaak negatief en verwijzen naar salarissen. maar wat wij aan geld bij elkaar halen wordt aantoonbaar voor kankerbestrijding gebruikt." Deze week ga je weer op pad? "Ja, voor het zesde achtereenvolgende jaar. Ik zou aan de lezers willen vragen: geef gul, de onderzoeken zijn nodig."
Doe je de hele wijk of heb je collega-collectanten? "Sinds vijf jaar doe ik de organisatie voor Beijum, er lopen nog 18 collectanten door de wijk. Ik doe weliswaar het grootste gedeelte, maar de andere collectanten zijn er op gebrand om het bedrag dat vorig jaar is binnengehaald te verbeteren."

Anna Burmann is een bekende verschijning in de wijk. "Ik heb half Beijum in de klas gehad, ik ben docent dienstverlening bij CSG Kluiverboom (vroeger bij wat de Wessel Gansfort-college aan het Heerdenpad heette;JF).

Je bent een gedreven mens. De 48 jarige Beijumse: "Ik doe het graag. Ik vind het ook leuk om alle collectanten die hun gevuld bus komen brengen een bonbon aan te bieden. Trouwens dat wou ik nog even zeggen, er zit veel strenge controle op de bussen, het geld wordt samen geteld en overgemaakt."

Als je Anna Burmann, die ook voor de Hartstichting en SOS-kinderdorpen heeft gecollecteerd, in de ogen kijkt weet je dat je aan haar betrouwbaarheid niet hoeft te twijfelen.
Lisset, het laatste woord is aan jou. "Ja mooi dat dit zo kon. Anna doet zo haar best in de buurt en is daar al zo lang mee bezig, dat ze dit wel verdient." 
Zijn er meer Beijumers die iemand in het zonnetje willen zetten? Beijumnieuws@ziggo.nl



1 opmerking:

Simone zei

Hulde voor deze buurvrouw! Waren er maar meer mensen zoals haar :-) En ontzettend lief van jou Lisset om haar in het zonnetje te zetten.