vrijdag 1 april 2016

BEIJUMSKAP (254)


Ik ben verslaafd aan TV-makelaar-achtige programma’s en jarenlang keek ik uit naar de 1e zaterdag van april en van oktober, want dan is het Open Huizen dag. 

Je kunt dan bij een heleboel te koop staande huizen naar binnen lopen zonder de vervelende verkooppraatjes van makelaars aan te moeten horen. Ik stippelde een route uit, en meestal liepen we bij een huis of 5 naar binnen. 3 Jaar geleden was de laatste keer, nadat we een saai blokkendooshuis in de Hunze bekeken. Het kostte me nog wat overredingskracht om mijn liefje te overtuigen dat dit huis toch wel erg dicht bij onze wensen en eisen kwam, maar het is gelukt. Een half jaar later hoopte ik de Open Huizen dag van de andere kant mee te maken om ons mooie huisje aan de Albrondaheerd te verkopen. Maar dat was niet nodig omdat we dankzij een scherpe prijs en een beetje geluk het huis aan de 1e kijkers hebben verkocht.

Na een heleboel magere jaren schijnt de gekte op de huizenmarkt de laatste maanden weer aardig terug te zijn. Huizen in het lagere prijssegment gaan als zoete broodjes over de toonbank. Morgen is het weer Open Huizen dag. In Beijum doen 19 huizen mee. Ook als je niet actief op zoek bent naar een koopwoning is het een mooie manier om je te oriënteren of om eens bij andere mensen binnen te kijken. Soms doe je leuke ideeën op. Misschien loop ik morgen ook nog wel ergens naar binnen. P.S. als het naar appeltaart ruikt, dan moet je oppassen want dan wil men waarschijnlijk iets verdoezelen.

Foto + tekst: Atsje Straatsma

Geen opmerkingen: