donderdag 17 maart 2016

AARDBEVINGSCHADE IN BEIJUM (11)


"Ik heb de schade aan m'n huis op tijd gemeld, maar ik weet nog niet of ik binnen of buiten het waardevermeerdering-potje val. En veel mensen met mij weten dat ook niet. Verder valt het me op dat bepaalde schade in huizen bij de een wel toegekend wordt en bij de ander niet."

De aardbevingsproblematiek in Beijum (en daarbuiten) is omgeven door mistigheid en het riekt naar willekeur.

De bewoner uit de Holmsterheerd waar ondergetekende vanochtend op bezoek was doet z'n verhaal. "Ik geef muziekles, en op 30 september 2014 had ik een leerling uit Amsterdam op bezoek. Opeens begon de houten vloer in de woonkamer te bollen en de planten stonden te trillen. Het leek alsof er een vrachtwagen door de straat reed en ergens tegen aanbotste. Na vijf minuten realiseerden we ons dat er een aardbeving had plaatsgevonden. M'n leerling verbaasde zich hogelijk, want aardbevingen kwamen toch alleen in de provincie Groningen voor en niet in de stad?"

Een buurvrouw kwam langs en die vertelde de bewoner dat hij ook maar even moest controleren of hij schade had. Na controle werden scheuren zichtbaar die er al waren maar door de beving groter waren geworden. "Via internet heb ik een melding gedaan, enige tijd later kwam er iemand langs om schade op te nemen en er werd een rapport met foto's gemaakt. De schade in mijn huis valt in de B-categorie, schade wat er al was maar verergerd is."

Foto boven, een duidelijke scheur in de vensterbank. Foto links, in de woonkamer zat een scheur, de muur is nieuw gestukadoord. En er zijn nog wat scheurtjes boven in de slaapkamer weggewerkt. Totale schadepost, ongeveer 5000 euro. "Ik zag veel busjes van bouwondernemingen rondrijden, zelfs een vanuit Brabant, waarschijnlijk was er zoveel schade in Beijum dat er bijna aannemers tekort waren."
Hoe de aannemers tot het bedrag van 5000 euro zijn gekomen zal wel een raadsel blijven. Op alle adressen waar de blogger tijdens deze lopende serie is geweest komt e.e.a. over als creatief boekhouden.

Het is nog maar de vraag of de Holmsterheerder de aangevraagde 4000 waardevermeerdering krijgt. "De pot kon wel eens leeg zijn. Vervelend, ik ken mensen die al hebben geïnvesteerd in waardevermeerdering, het kan zijn dat ze nu alles zelf moeten betalen. Ikzelf heb onlangs honderd euro voor een energiecheck laten uitvoeren om te kijken of mijn ketel geschikt is voor zonnecollectoren. Dat is ie, maar ik ben de honderd euro kwijt als blijkt dat ik geen recht heb op de 4000 euro. Dit is niet eerlijk, ik vind dat de politiek en met name Kamp dit moeten aanpakken."

Zijn er meer mensen die in een soortgelijke situatie zitten? Meedoen met deze serie? Beijumnieuws@ziggo.nl
Onlangs op Noord: Een deel van de inwoners van het aardbevingsgebied die een beroep hebben gedaan op de waardevermeerderingsregeling blijft met lege handen achter. Zij vissen achter het net omdat de pot leeg is.
 Tip van Schokkend Groningen ?Noem het GEEN aardbevingsschade maar gaswinningsschade of mijnbouwschade. Prettige avondTot ziens24 minutes ago

4 opmerkingen:

Jan Fré Boven zei

Vooralsnog, en dat vind ik onterecht, zou ik er maar van uitgaan dat er in heel veel gevallen niet zal worden uitgekeerd als dat het gaat om aanvragen van na half december tot eind januari.

Verder vind ik het zeer oneerlijk dat de bewoners van onze wijk maar iets van 6 weken de tijd hadden om aan te vragen. Maar ja, in de stad staan verhoudingsgewijs veel meer gebouwen dan in het gebied daar buiten.

Ook begrijp ik niet dat de gemeente Groningen voor hun inwoners ewr niets aan doet. Of is dat met de 68 miljoen voor het forum afgekocht? Als wij, NAM, jullie (gemeente Groningen) nu een flinke som geld geven, willen jullie je dan rustig houden over schade binnen jullie gemeentegrenzen? Het kan mij natuurlijk ook volledig zijn ontgaan.

Helaas kan ik zo snel niet terug vinden hoeveel schademeldingen er vanuit de gemeente Groningen zijn gedaan bij het CVW en eerder de NAM. Het waren er in december tot dan tussen de 7000 en 8000.

Anoniem zei

Waarom krijgen huurders met scheuren in de muur geen zonnecollector van de Nam en eigenaar-bewoners wel? Zijn daar goeie redenen voor of wordt er met twee maten gemeten? De huur gaat nl. niet omlaag maar omhoog, de onveiligheid blijft nog 50 jaar en de overlast van bouwvakkers over de vloer is in het huis van de huurders. Nou ja, die mannen waren wel gezellig, maar de zooi die ze maakten niet.

Kees Huizenga zei

Zie verder:

http://gasberaad.nl/waardevermeerderingsregeling-ncg-heeft-zich-verslikt-in-overhaaste-wijziging/

Van 19 maart 2016.

Kees Huizenga zei

RTV Noord maakt een mooie samenvatting van de noodkreet van het Gasberaad.

Zeer onthullend en volledig voorspelbaar: de instanties verwijzen naar andere instanties of bestuursorganen door. De burgers zijn de dupe. Het vertrouwen in de overheid daalt hierdoor.

Minister Henk Kamp voert een demotiveringspolitiek. Demotion. Als hij kamerbreed aanvaarde moties niet wil uitvoeren, kan hij beter aftreden. Het gaat niet om geld; het gaat om prioriteit in beleid! Punt uit!

Zie:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/160902/Energiepremie-aardbevingsgebied-is-complete-chaos