vrijdag 25 maart 2016

BEIJUMSKAP (253)


De lente is officieel begonnen. De groenste wijk van Groningen zal de komende tijd snel meer kleur krijgen. Hier nog even een groen/bruin plaatje van een waterig voorjaarszonnetje dat een met eendenkroos bedekte sloot beschijnt. 

Eendenkroos is een plantje met vele nuttige eigenschappen. Het bevat veel eiwitten, maar mensen vinden het niet zo lekker (ik  heb het niet getest). In gedroogde vorm wordt het als veevoer gebruikt. Het wordt gebruikt als muggen verdrijvend middel, als geneeskrachtig kruid in de homeopathie, en het blijkt dat eendenkroos het water ontdoet van bestrijdingsmiddelen. Maar ik las ook ergens dat er veel radium in het plantje zit. Omdat eenden veel kroos eten bevat sommig eendenvlees tien maal de verantwoord geachte hoeveelheid radium. Ik vraag me dan af hoe het met de dieren zit die eendenkroos als veevoer te eten krijgen. Mijn advies is: eet geen eendenkroos en ook geen vlees.

Foto + tekst: Atsje Straatsma

Geen opmerkingen: