woensdag 2 maart 2016

BEIJUMBORG (14)


Effe omrijden
Het journaal van maandagavond meldt, naast veel onheil en verdriet, ook dat de prijzen in de Europese Unie als geheel de afgelopen maand met 0,2% gedaald zijn, iets wat zelden voorkomt. Eén van de prijsdalers is de autobrandstof. "Hé!", denk ik, "ik zag juist dat de diesel bij ons benzinestation aan de wijkring weer iets in prijs gestegen is." Je vraagt je af hoe dat kan....


Er was een tijd dat we bij 'ons' Beijumer tankstation tamelijk goedkoop konden tanken. Misschien was dat toen er nog Fina uit de slangen kwam, want ik heb al een hele tijd de indruk dat de Total van nu ons een stuk duurder uit doet komen. Het zijn vriendelijke mensen, daar achter de bemenste balie van ons tankstation, maar ik vind ze er gewoon te duur. Een kleine rondgang 'in de buurt' leert dat met name dieselrijders dichtbij een stuk goedkoper uit zijn. Een prijsverschil van zeven (!) eurocent op.zo'n korte afstand zou mij in ieder geval de kleine omweg laten maken. En het klopt: dit station aan de Ulgersmaweg, dichtbij de Gerrit Krolbrug, is niet bemenst, dus hier geen handige shop met drop, kleine boodschappen of ijsjes, maar wel een volle tank voor zo'n vier euro minder dan aan de Amkemaheerd. Ook dieselrijders zijn geen dief van hun eigen portemonnee, vermoed ik.

Zelf rijd ik alweer enkele maanden op benzine (Euro95), en daarin is het verschil in prijs niet zo groot als bij diesel. Tussen genoemde stations is dat 'slechts' 3,3 eurocent, dus echt de moeite waard is een omweg dan al een heel stuk minder, maar toch.....anderhalve liter brandstof kost je die omweg zeker niet, en dat zet je dan toch aan het denken. Om precies te zijn: de afstand tussen beide tankstations is 2,5 kilometer.....

Voor wie het naadje van de kous wil weten: zie voor ALLE brandstofprijzen in Groningen de volgende site:directlease.nl/tankservice/dieselprijs/Groningen.html en maak een keuze voor je eigen brandstofsoort, en voor een locatie.

Als je eens een uitstapje maakt naar Leeuwarden via de oude Friesestraatweg, dan loont het beslist de moeite om je tankbeurt in Grijpskerk te houden: daar is bij tankstation Fieten de brandstof het allergoedkoopste van de hele provincie. Nog geen 95 eurocent per liter voor diesel.....en ook dichterbij de stad op deze straatweg, ter hoogte van Hoogkerk, is het beslist niet duur. Boodschappen doen bij de Makro combineren met een tankbeurt loont ook de moeite. Alleen waait het daar altijd zo hard!

Voor de goede orde: alle prijzen in dit stukje zijn gebaseerd op gegevens van 29 februari 2016, via genoemde website. Mijn grootvader (zaliger nagedachtenis) fietste een flink eind om voor een pak toiletpapier, als het in het volgende dorp (tien kilometer verderop) een dubbeltje goedkoper was, mijn moeder (ook zaliger nagedachtenis) werd door mijn broer, zus en mij wel eens spottend 'Gra Tis' genoemd, omdat ze die eigenschap van haar vader in verdubbelde vorm geërfd had, maar zelf kan ik er dus ook wat van. Toch scheelt het een slok op een borrel, of zo u wilt: een litertje of wat in uw tank, wanneer je even oplet. En dat doe ik dan toch maar......

Han Borg

1 opmerking:

Jan Fré Boven zei

Helaas kost het rijden in een auto meer dan alleen de brandstof. Mensen gaan naar Duitsland om boodschappen te doen. Ze tanken ook. Dan "loont" elders tanken. Wat Han zelf al schreef: als je naar Leeuwarden rijd, kom je langs Grijpskerk. Je wijkt maar iets van de route af en de brandstof is er veel goedkoper. Dat is het best voor je portemonnee en voor het milieu. Al die omrijkilometers zorgen voor extra uitstoot van CO2. In Parijs heeft men besloten dat we de CO2-uitsoot gaan verminderen. Om die reden heeft onze minister van verkeer besloten om de doorstroming op de autosnelwegen te bevorderen. We mogen nu op heel veel plaatsen 130 km/u.

Ik stel voor dat ik nog maar een stukje om ga rijden.