Door Willem Pauwelussen
In vervolg op de artikelen en discussie op deze site over de
Korrebrug en de wenselijkheid van een blijvende fietsverbinding hebben nu ook
de regio- en de beijumkrant er hun journalistieke aandacht aan besteed.
De eerste beperkt zich tot wat algemeenheden die u hier ook al heeft kunnen lezen, de tweede neemt duidelijk stelling: er moet daar een fietsverbinding blijven. Verwarrend is dat de betiteling van beiden spreekt over ‘vervanging’ van de brug, terwijl nog lang niet zeker is of die brug inderdaad ter plekke vervangen zal worden.
De eerste beperkt zich tot wat algemeenheden die u hier ook al heeft kunnen lezen, de tweede neemt duidelijk stelling: er moet daar een fietsverbinding blijven. Verwarrend is dat de betiteling van beiden spreekt over ‘vervanging’ van de brug, terwijl nog lang niet zeker is of die brug inderdaad ter plekke vervangen zal worden.
Maar wat er wanneer zal gebeuren, we weten het nog steeds
niet. Wat dat betreft blijven de raadsels bestaan. De Beijumkrant voegt daar,
in zijn haast om argumenten voor behoud van de fietsverbinding aan te dragen,
althans voor mij, nog enkele aan toe.
Raadsel 1
Als we aannemen dat er een fietsverbinding zal komen naast
de nieuw te bouwen busbaanbrug, zou dan het aantal fietsers over de Korrebrug
niet sterk afnemen? Ik woonde zelf tot voor kort in Ulgersmaborg, en dan lijkt
me de route langs de Hamburgervijver echt wel een acceptabel alternatief en zeker
niet minder sociaal veilig. En dat geldt dan ook voor fietsers uit
Oosterhoogebrug, en Lewenborg tot Ruischerbrug en Ten Boer aan toe.
Raadsel 2
Ik heb eerder gememoreerd dat al sinds de mislukte
Brugwachterflat plannen bestaan om de groenstrook aldaar naar het kanaal door
te trekken. Ook om, ongeveer waar de Ulgersmaweg aftakt van de Pop Dijkemaweg,
een autobarrière op te richten, en de auto’s in het verlengde van de Stadsweg
naar de sluis te laten rijden. Logisch, want vrachtverkeer op die Pop Dijkemaweg,
en dan ook nog met fietsers, het is van de gekke. Zo zou de Kardingeweg
(voorlopig) de enige ontsluiting van het industriegebied zijn. Dan houd je nog
auto’s aan de noordkant (dus niet “aan de zuidkant”) van de brug maar is er
geen sprake meer van sluipverkeer, lijkt me.
Raadsel 3
Wat Karwei betreft, ik heb me indertijd door een
leidinggevende laten vertellen dat het gebouw niet (meer) voldeed aan hun eisen
en dat dit, “en niet het (geringe) bestemmingsverkeer”, voor het bedrijf de
hoofdmotivatie was om te vertrekken. Ze zitten nu naast de Gamma, dat lijkt
concurrentie maar is het niet. Het is hetzelfde bedrijf en ze bedienen
verschillende segmenten van de markt, uitgedrukt in de omvang van de
portemonnee.
Raadsel 4
Het laatste raadsel lijkt te zijn hoe onveilig de kruising
Heerdenpad/Ulgersmaweg is. Ik heb gemerkt dat niet iedereen in de wijk daarover
even bezorgd als de BOB. Ik herhaal hier dat m.i. die (al of
niet vermeende) onveiligheid niets of in ieder geval heel weinig met de plaatselijke
verkeerssituatie te maken heeft. Die heeft te maken met gedrag. Gedrag van
mensen die zich blijkbaar niet storen aan verkeers- en andere (impliciete)
gedragsregels. Het gevaar bestaat dan ook dat ‘extra maatregelen’ als extra
betutteling wordt ervaren en dan alleen nog maar meer ergernis en dus afwijkend
gedrag uitlokt.
Om een voorbeeld te noemen, op de Stadsweg zijn al heel wat
dramatische ongelukken gebeurd. De gemeente vond in 2007 de oorzaak van de
ongevallen niet in de verkeerssituatie liggen maar in het roekeloos
rijgedrag. Dus je kunt die hele kruising
wel volzetten met stoplichten, zebra’s, aparte rode gebieden voor fietsers en
weet ik niet allemaal wat. En dan rijden de auto’s gewoon over die rode
gebieden en de fietsen rijden dwars door de voetgangers over de zebra’s en dan
moet er weer een andere maatregel worden genomen. Hoera, wat is het toch
geweldig dat we onze vrijheid garanderen door die steeds meer in regeltjes te
verpakken.
Kortom: het gaat mij niet om de vraag
of die brug al of niet onveilig is, want de een vindt van wel en de ander vindt
van niet. Het gaat erom dat weggebruikers een beetje rekening met elkaar
houden, op elkaar letten, respect voor elkaar hebben, niet voordringen omdat ze
de sterkste zijn, niet lik op stuk geven als iemand tegenover jou een
verkeersfout maakt, kortom je niet als een opgejaagd beest maar als een
volwassen mens gedragen.
Dat is voor velen, en
zeker in het verkeer, nog moeilijk genoeg.
Zie ook deel 1, deel2 en deel 3.
9 opmerkingen:
Je hebt helemaal gelijk Willem !
Hoe komt het dat iedereen een eigen beleving bij de Gerrit Krolbrug heeft en toch wordt gezegd dat het onveilig is? Waar is dat gegeven op gebaseerd? Op meningen? Feiten? Vertel.
Op feiten, die door iedereen weer anders worden beleefd, en die je dus ook een mening kunt noemen.
De grens tussen subjectief en objectief is een grijs gebied.
Wat ik als bedreigend ervaar kan een ander een spannende uitdaging vinden.
@Willem dank.
Ik vond het al zo merkwaardig te lezen dat er nog 'vijf jaar ellende' bij de Gerrit Krolbrug te wachten staat. Zo beleef ik de situatie daar helemaal niet.
Ik heb persoonlijk de ervaring komend vanaf de korreweg, na dat de brug open heeft gestaan, dat je uit moet kijken met de auto's die van de ulgersmaweg komen aangezien die gewoon optrekken en de bocht omgaan, zicht niets aantrekkend van fiets verkeer.
Ik denk dat het aantal ongelukken ook meevalt daar, door de fietsers die opletten en voorzichtig zijn en niet de automobilisten.
Hierbij de beamerpresentatie door de heer Peter van der Wal bij de Bewonersorganisatie De Hunze/Van Starkenborgh (BHS) d.d. 25 maart 2014. Hij is omgevingsmanager Planstudie Vervanging Gerrit Krol-bruggen bij de afdeling Verkeer & Vervoer van de provincie Groningen.
Zie de sheets van de provinciale variantenstudie/planstudie van de Gerrit Krol-brug:
http://issuu.com/dehunze_vanstarkenborgh/docs/def_20-11-2013_variantenstudie_gerr/13?e=1684476/7284878
http://issuu.com/dehunze_vanstarkenborgh/docs/presentatie_de_hunze-vsk_25_maart_d/1?e=1684476/7284912
Bij de jaarvergadering van de BOB van 24 maart 2014 had deze beamerpresentatie eveneens kunnen plaatsvinden. Een gemiste kans. Dieptriest.
Zie verder:
http://regiokrantgroningen.nl/vervanging-gerrit-krolbrug-noodzakelijk/
De tweede door mij genoemde link van vanmiddag gaat over de "Aansluiting N361/Ring Noord-Noorderhoogebrug".
Zie verder:
http://www.ringgroningen.nl/noordzeebrug/ring-noord-n361
Zonder gebruik van de plattegrond van de gemeente Groningen is het moeilijke kost!
Ik woon in Beijum maar de BOB spreekt echt niet voor mij hoor! Anita
Maar het is de enige wijkraad die in Beijum functioneert, dus ook de enige groep die namens de wijk het overleg met de gemeente voert. Dus ook namens Anita.
En ja Kees, die linken ken ik wel hoor, waar dacht je dan dat ik de info weghad waarmee ik die vier delen heb volgeschreven, afgezien van persoonlijke interviews?
Gewoon naar de provinciesite gaan, en even doorklikken, het wijst de weg vanzelf.
Een reactie posten