Op de een of andere manier hebben media het steeds over hellingbanen op de plek waar de Korrewegbrug behoort te liggen. Terwijl er toch maar een baan ligt.
En die vertoont na een half jaar gebreken.
De hellingbanen bij de Gerrit Krolbrug zijn donderdag 8 augustus van 09.30 tot 16.00 uur in beide richtingen afgesloten. De stremming is nodig omdat de vloerplaten aan het begin van de hellingbanen (stadszijde) los zijn gekomen door trillingen van het verkeer dat er overheen gaat.
Lees verder via Rijkwsaterstaat Noorf (d)
Eigen filmpje, met een moordend tempo de baan over vice versa
4 opmerkingen:
NOODKREET
Ik voel mij erg onveilig op de hellingbaan of hellingbanen (er zijn immers twee opritten en twee afritten).
Het meest gevaarlijk zijn de maaltijdbezorgbrommers. In de tweede plaats gewone brommers. In de derde plaats (puber)jongeren met fatbikes, die gaan stunten of racen. In de vierde plaats bestuurders van e-bikes, die vaak te hard optrekken. In de vijfde plaats studenten die iemand achterop de fiets hebben. De beladen fiets kan schommelen of wiebelen.
De brommers gaan met grote snelheid mij voorbij. Ze maken scherpe bochten en raken me soms bijna op 10 cm tot 15 cm afstand van mijn stuur. Vreselijk! Idem dito de tegenliggers.
Zo gaat dat in het gebied bij de voormalige Korrewegbrug.
LEVENSGEVAARLIJK!!!
Hebben meerdere personen deze zeer onveilige ervaringen?
Het alternatief is om gebruik te maken van de loopbrug. Soms maak ik hiervan gebruik.
Dan is lopen inderdaad de oplossing als fietsen te gevaarlijk wordt. Omfietsen over de Noordzeebrug kan ook nog. Keus zat dus Kees en geen probleem.
Deze prachtige hellingbanen (het zijn er twee, aan elke kant van de brug een) zijn een mooie en duurzame oplossing. Immers nooit meer wachten voor een openstaande brug, geen energieverbruik meer en de bestaande brug wordt ook nog eens hergebruikt.
Wat wil de samenleving nog meer. Nu nog even wennen aan de hoogte en dan kan de nieuwe brug over pak m beet 10 jaar worden uitgevoerd als een hoge, vaste fietsbrug. Kan er ook niemand meer tegen aan varen.
Volgens Rijkswaterstaat mogen er geen brommers rijden op de hellingbanen.
Zie dit bericht van januari 2024:
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2024/01/hellingbanen-gerrit-krolbrug-open-voor-fietsers-voetgangers-en-minder-mobiele-mensen
Feit is dat brommers massaal gebruikmaken van deze hellingbanen. Met name door deze brommers zijn volgens mij "de vloerplaten aan het begin van de hellingbanen (stadszijde) los gekomen". Door de "trillingen" van deze zwaardere voertuigen. Meer specifiek: de maaltijdbezorgbrommers. Zij veroorzaken de meeste "trillingen". Door de hoge snelheden en de gewichten van deze gevaarlijke monsters.
Ik ga binnenkort kijken of bij de hellingbanen verbodsborden staan voor brommers. Zo niet, dan moeten ze er komen. Maar dan wel handhaven a.u.b.!
In het aangehaalde bericht van Rijkswaterstaat staat nergens dat brommers geen gebruik mogen maken van de hellingbanen. Ze worden alleen niet genoemd als doelgroep.
Maar goed, je kunt het wel verbieden, maar dat is dan alleen symbolisch. Handhaven is niet te doen tegen aanvaardbare kosten. Volgens mij zit ook niemand te wachten op dit soort handhavingsacties.
Een reactie posten