woensdag 21 maart 2018

BEIJUMBORG (106)


Een brug te ver?

Groningen stond een tijd lang bekend om zijn spectaculaire architectuur, vooral ook van openbare gebouwen. Denk maar eens aan de OB van Grassi, de nieuwbouw van het stadhuis van Natalini, het Groninger Museum (diverse architecten) en het Groninger Forum van NL Architects, dat steeds meer gestalte krijgt. En ja, ook dat laatste gebouw heb ik vanaf het eerste ontwerp mooi gevonden, lezers: dan weet u hoe ik in die discussie stond en sta.

De Groningse bruggen komen er bekaaider af. Eigenlijk is alleen de Walfridus(spoor)brug nog wel een aanwinst voor de stad. Andere bruggen zijn saai, functioneel of allebei tegelijk. Maar daar kan verandering in komen, als die goeie ouwe Korrewegbrug (de Gerrit Krolbrug) vervangen gaat worden. 
Laten we nou eens gek doen, en daar - net als bij onze bibliotheek of ons nieuwe stadhuis - een goede en spectaculair werkende architect voor inhuren. 

Ik denk dan aan Frank Gehry. Op het bijgaande plaatje ziet u één van zijn wonderlijkste gebouwen: een metalen kunst- en ateliertoren in het verder zo slaperig-liefelijke zuid-Franse stadje Arles. Mijn mond viel open toen ik vorig jaar dit gebouw mocht aanschouwen, net als trouwens bij het Guggenheimmuseum in Bilbao van dezelfde architect. Dat deed die mond ook bij een bezoekje aan Lissabon, afgelopen weekend. Daar bouwde Santiago Calatrava een fenomenaal mooi station, Oriente geheten. Vanaf zo’n station (zie plaatje perron) vertrek je toch graag, nietwaar?

Van diezelfde Calatrava zag ik ook eens het al even kunstzinnige station in Luik, en een voetgangersbrug in Venetië. Die brug is echt een schitterende aanvulling op de verder al zo prachtige stad in de lagune. 

Een beetje breder en wat hoger, en dan heeft Groningen er ook een topper van formaat bij. De Calatravabrug over het Van Starkenborghkanaal: mooier kan ik het niet bedenken.....

Han Borg

(JF, klik desgewenst de foto's groter)

Geen opmerkingen: