Het is al weer een tijdje rustig rond dé fietspoort vanaf stad naar de wijken Beijum en De Hunze. Geen ongelukken van betekenis, geen directe plannen om autoverkeer te weren en ook wordt de Korrewegbrug niet binnen afzienbare tijd vervangen (wel op termijn).
In een oud bericht in toenmalig Nieuwsblad van het Noorden, zie ook DeKrantVanToen valt te lezen dat al twee decennia geleden werd getracht autoverkeer van de Korrewegbrug te weren.
In het voorjaar (bijna zomer) van 1997 kregen automobilisten een flyer in de had gedrukt waarin stond vermeld dat 'automobilisten vriendelijk maar dringend werd verzocht om een volgende keer een andere route te nemen om het drukke fiets- en brommerverkeer op de Korrewegbrug te ontzien.'
Het staat er echt, klik de afbeelding groter of ga via de link naar het artikel. En wat eigenaardig, er staat ook dat in de uitgedeelde pamfletten 'wordt gewaarschuwd voor harder optreden van de politie.'
Vreemd toch, het was niet verboden om over de brug te rijden maar toch werd gewaarschuwd voor een hard optreden van de politie als er overheen gereden zou worden. De fietsersbond waarschuwde en vroeg zich af 'of er eerst doden moeten vallen' en pleitte voor een rotonde bij de brug.
Om de zoveel tijd vlamt de discussie over de verkeersveiligheid, en ook die op het nachtelijke Heerdenpad weer op.
Zo lang er geen ernstige ongelukken bij de brug gebeuren, en geen overvallen op het Heerdenpad plaatsvinden, zal het rustig blijven rond het wel en wee van de brug en het fietspad.
Een gevoel van veiligheid is belangrijk en elk ongeluk is een teveel. Maar gezien het enorme aantal verkeersbewegingen die er dagelijks plaatsvinden, lijkt het gerechtvaardigd om te stellen dat dit kruispunt in de stad Groningen, rond de Korrewegbrug, relatief veilig is.
dinsdag 29 november 2016
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten