We beleven de phising oplichterstijden.
Er gaat geen week voorbij of deze blogger krijgt mails van de Rabo-bank, de AMRO bank en van een International Card-organisatie. Er moet even wat geüpdatet worden, een pas moet vervangen worden, een rekening wijzigen.
Klik hier...staat er dan bij.
Het meest doortrapt zijn de mailtjes waarin wordt verkondigd dat 'ter bescherming van uw gegevens'....De blogger post dit bericht even omdat hij vast niet de enige bewoner van Beijum is die de oplichters bij de poot trachten te pakken. Kijk uit mensen, gewetenloos tuig ligt op de loer om uw portemonnee digitaal te rollen.
Alleen, even terugkomend bij de phising-mails, ondergetekende heeft geen rekening bij een der genoemde banken. Maar het kan erger, gisterochtend werd een bedrag van ruim 250 euro van de echte rekening afgetrokken.
Alleen, deze blogger heeft nooit een abonnement bij genoemde fitness-keten gehad, laat staan dat hij toestemming heeft gegeven voor een automatische incasso. Zie nogmaals de afbeelding, er was de optie terugboeken, en dat maar gedaan en het nummer blokkeren.
Zie andere afbeeldingen, de oplichters proberen het ook via de telefoon. Via de sms-functie drie keer achtereen een bericht dat er 'een pakketje onderweg' was.
Geen idee hoe de oplichters aan de telefoonnummers komen, maar het kan verleidelijk zijn om op de link te klikken voor het geval je wel net een pakketje met iets erin hebt besteld.
Mevrouw Beijumnieuws kreeg onlangs een appje van 'haar zus'...Of ze even snel 150 euro wilde overmaken omdat 'zuslief' opeens klem zat en acuut dat geld nodig had.
Je zus in nood wil je helpen en dus...
Uiteindelijk is het gelukt om het geld terug te vorderen.
Afbeelding beneden, naar meerdere Beijumers verzonden. Doortrapt tot en met.....Mijn Overheid....Maar niet echt, pure oplichterij.
Kiek uut mensen...
1 opmerking:
Zie in dit verband het NOS-bericht van vandaag:
https://nos.nl/artikel/2382399-duizenden-nederlanders-hebben-malware-op-hun-mobiel-na-valse-sms-over-pakketje
Een reactie posten