Bovenstaande kop is niet zomaar of al te lichtzinnig gekozen. De afgelopen weken kwamen me meermaals verhalen ten gehore dat sinds de jongste aanpassingen bij de Korrewegbrug, ongeveer twee maanden geleden, er meer ongelukken plaatsvinden dan de jaren ervoor. Rara, hoe kan dat? Er is voor duizenden euro's aan het kruispunt Heerdenpad met de Korrebrug en Ulgersmaweg verspijkerd, met als resultaat dat de situatie ter plekke onveiliger is geworden. Niet alleen qua onveiligheidsgevoelens, maar ook wat betreft concrete (bijna)ongelukken. Wie het kan weten is haringboer Wiep. Hij kan de verkeersbewegingen rond het kruispunt zeer goed gade slaan, zie bovenste foto die gisteren vlak voor de viskraam is genomen. Wat hij de afgelopen weken zoal gezien heeft? Bekijk de video en luister naar wat hij te vertellen heeft. Zestien gevaarlijke situaties zag hij de afgelopen tijd, bijna ongelukken, en drie echte ongelukken. Wiep zou graag politie en een flitspaal op het kruispunt zien, maar hij realiseert zich ook dat veel verkeersgedrag een mentaliteitskwestie is. Maar, er blijft iets vreemd aan de hand, de mentaliteit van de weggebruikers is in twee maanden tijd niet opeens dramatisch verslechterd. De 'aanpassingen' deugen gewoon niet, er is geen verkeersdeelnemer die voor de lol ongelukken creëert. En zo blijft de derde zin in dit blogbericht hangen: Rara, hoe kan dat? De recente aanpassingen om het kruispunt veiliger te maken blijken averechts uit te pakken.
Zoals eerder gemeld, vanuit De Hunze is een enquête geïnitieerd om de situatie rond ons aller Korrewegbrug te analyseren en te onderzoeken. Wat vinden weggebruikers, fietsers en automobilisten, van de situatie rond de brug? De webmaster van dehunzevanstarkenborgh liet doorschemeren dat er tot nu toe weinig respons (14%) vanuit Beijum op de enquête is gekomen. Dat kan er op duiden dat Beijumers niet zo bezig zijn met de verkeerssituatie rond dé fietspoort van en naar Beijum. De enquête is nog steeds in te vullen, vanuit de Hunze kwam onderstaande oproep binnen (rechter foto werd meegestuurd, afgelopen herfst). Video staat onderaan dit blogbericht.
Eind oktober 2012 is de kruising bij de Gerrit Krolbrug
aangepast om meer orde te scheppen in verkeersstromen. De kruising moet
daardoor overzichtelijker en veiliger zijn geworden.
Om een beeld te krijgen hoe de gebruikers de aanpassingen
ervaren heeft de Bewonersorganisatie De Hunze / Van Starkenborgh (BHS) een
enquête gepubliceerd. Er is inmiddels veel respons. Maar het aantal
respondenten uit Beijum bedraagt slechts 14% terwijl het aannemelijk is dat de
Beijumers de grootste groep gebruikers vormen.
Invullen van de enquête kan nog tot en met 20 januari. Als u dat nog niet gedaan hebt, doe het dan snel. De BHS
is geïnteresseerd in alle meningen, positief of negatief, van elke type
weggebruiker en vanuit elke wijk. De resultaten worden over enkele weken bekend
gemaakt.
5 opmerkingen:
Deze man uit de praktijk ziet tenminste hoe de nieuwe aanpassingen werkelijk werken .
Heb je wel iets bij hem gekocht ?
Daar moet hij het nou weer van hebben .
Tja ze moeten er gewoon een drempels neer leggen die de automobilist dwingen om er langzaam over heen te gaan. Alleen zo zul je de situatie verbeteren.
Het verbaast mij ook enigzins dat er zo weinig respons is vanuit de wijk Beijum. Het hoeft niet altijd ongeinteresseerdheid te zijn. Denk ook eens aan het aantal laaggeletterden in Beijum. Daar heb ik laatst nog iets over gelezen. Nederland telt maar liefst meer dan een miljoen laaggeletterden. In Noord-Oost van de stad blijkt het aan tal relatief hoog te liggen. Verwar de term niet met analfabetisme! Ook de reacties op deze Nieuwssite zeggen misschien iets.
Jan Bakker
@Jan Bakker, er is laaggeletterdheid in Beijum maar er wonen ook veel hoog opgeleide mensen. Het probleem bij de Gerrit Krolbrug is gewoon opgepomt vanuit Beijum. Er was helemaal geen probleem anders hadden mensen wel massaal gereageerd op de enquete. Nu is er wel een probleem.
Ik denk niet dat het probleem is opgepompt. Jammer genoeg las ik het te laat van de enquete...
persoonlijk heb ik de luxe van een rijbewijs (en auto), een snorbrommertje, fiets en de benenwagen, maar voor (brom)fietsers is de Gerrit Krolbrug bloedlink, zodra er ook een auto overheen moet.
Nu ze de stoepen hebben geplaatst, kun je praktisch niet meer uitwijken en als ik met mijn dochter(9)eroverheen moet, moet zij voor. Dan nog houdt ik mijn hart vast, want de auto's gaan rakelings langs je heen. Gewoonweg bloedlink!
Wanda
Een reactie posten