Vroeger (zeg maar: voordat Adam en Eva geboren werden) wilde ik apotheker worden. Dat leek me een mooi vak, ook al omdat ik dagelijks met eigen ogen kon zien wat zo’n apotheker nou eigenlijk allemaal deed. Tegenover het Enschedese huis waarin ik mijn jeugd doorbracht zat een apotheek, en de mevrouw die daar de baas was had er een groot aantal assistentes rondlopen, die voor haar de pilletjes, poedertjes en zalfjes verkochten aan de talloze klanten. Zelf liep ze er in een witte jas rond, voerde gesprekjes met deze en gene, controleerde hier en daar wat en ze leek een behoorlijk relaxed leven te leiden.
Deze mevrouw (ze
was lang, kwam uit Groningen, en ze was erg aardig) is inmiddels al
jaren met pensioen en woont in een zonnig zuid-Europees land. Ik
begon in 1975 aan een studie Farmacie in Groningen, maar behalve de
maandelijkse maandagmiddagborrel was er eigenlijk helemaal niks leuks
aan, aan deze studie. Na een half jaar hield ik er maar mee op, ging
me oriënteren op iets leukers en werd uiteindelijk historicus van de
Oudheid. Een heel ander vak, zult u zegen, en daar hebt u volkomen
gelijk in….je verdient er in ieder geval minder mee dan als
apotheker, zo weet ik van de vrienden die destijds die studie wél
hebben afgemaakt.
Ik moest hier
weer even aan denken toen ik afgelopen maandag de apotheek in Beijum in
stapte, om de vrijdag bij de huisarts geplaatste herhaal-bestelling
op te halen. Voorheen deed ik dat zonder schroom, maar tegenwoordig
ben ik er veel meer op mijn hoede. Want wat wil het geval: er gaat
(te) vaak iets fout met die bestellingen. De apotheek in Beijum maakt
niets meer zelf, heeft slechts weinig ‘op voorraad’, en laat de
pillen, poeders en zalfjes elders (waar? In Pakistan of zo?)
inpakken. Bij dat inpakken gaat het regelmatig niet goed: de
hoeveelheid afgeleverde waren klopt niet met de bestelling (die al
sinds jaar en dag hetzelfde is….), een bepaald geneesmiddel wordt
helemaal niet geleverd of in een verkeerde dosering, of juist in een
veel te grote hoeveelheid.
Het ligt zeker
niet aan de vriendelijkheid van het personeel achter de balie: die
vrouwen zijn inmiddels goed getraind in het maken van prettige
excuses, zo viel me gisteren ook weer op. Vóór mij waren er nog
zo’n tien wachtenden, die met een grote mate aan traagheid hun
nummertje op het rode lampjesbord dichterbij zagen komen. Nummer 82
(ik dus) had zeker de tijd om even rustig de krant te lezen, maar in
plaats daarvan luisterde ik nu eens goed naar alle gesprekjes die aan
de balie gevoerd werden. “Ik heb een beetje slecht nieuws voor u,
meneer: dit geneesmiddel moet met de hand gemaakt worden, en dat doen
we hier niet meer”. “Het middel is bij de groothandel besteld,
mevrouw, maar die heeft het niet geleverd, ook al hadden ze het
beloofd”. “He, wat vervelend nou mevrouw: het zit er niet
allemaal bij, maar we kunnen het morgen wel even bij af laten
leveren. Maar of dat helemaal vóór elf uur lukt weet ik niet zeker,
hoor. We doen ons best”.
Ik weet zeker dat
als een kaasboer zulke goedmaak-praatjes zou hebben, hij al snel een
belangrijk deel van zijn klandizie snel kwijt zou zijn. Laat staan
een kapper (“nee, sorry – uw haar is iets anders geknipt dan u
gewenst had, maar de volgende keer doen we dat anders, hoor”), of
om het even welke middenstander dan ook. Van zo’n apotheek ben je
echter als wijkbewoner (bijna) helemaal afhankelijk, en ik vind het
er met de service in de afgelopen jaren beslist niet beter op
geworden. Het vreemde is dat er zich, wanneer ik bij het UMCG een
specialist heb bezocht en een zalfje of een pilletje bij de apotheker
aan het Kwinkenplein haal, werkelijk nog nooit een probleem heeft
voorgedaan met de aflevering, de voorraad of de dosering. Hoe kan dat
nou, zo vraag ik me af? Zou ik het beter gedaan hebben als ik in 1975
gewoon doorgegaan was met mijn lucratieve studie Farmacie? Geen idee,
maar een ergernis levert het wel telkens weer op, daar in ons
Gezondheidscentrum.
Om het positief af te sluiten: maandag lagen al
mijn medicijnen wél netjes en in de goede dosering voor me klaar….
Han Borg
4 opmerkingen:
Over de apotheek zijn er klachten zat. Zelf ben ik ook ontevreden. Dubbele dosering , andere merken dan voorgeschreven, lange wachttijden etc. etc. Een tijd terug heeft iemand een oproep gedaan om de klachten te bundelen. Velen hebben hierop gereageerd. Het uiteindelijke totaal is gebundeld en van commentaar voorzien en zou worden aangeboden aan de ombudsman geloof ik. ( weliswaar een epistel vol taalfouten, toen had ik al mijn bedenkingen om daar achter te staan).
Nou hoe het verder ging met alle klachten ? Nooit meer iets gehoord van de dame, behalve dat het was opgelost.....dmv een gesprek. Nou dat was het dan. Krijgt ze voortaan korting of voorrang in de rij? Het heeft dus 0,0 geholpen en alle klagers zijn niet serieus genomen
Heb soms ook zo mijn bedenkingen bij de Apotheek! Al jaren en jaren gebruik ik hetzelfde medicijn en merk, en zo ineens uit het niets een heel ander merk, wil ik niet! Heen en weer gebel, kreeg toch weer mijn eigen merk, doe dat lekker bij nieuwe klanten of gebruikers! Sterker nog, door omstandigheden ben ik zelf niet in staat om de medicatie op te halen, werd altijd keurig netjes bezorgd! Zo zat ik te wachten op mijn herhaalrecept, maar weer eens bellen, how wot? Er staat niet in ons systeem dat uw medicatie bezorgd moet worden..... WTF?
Al jaren en jaren is het zo, en zomaar ineens uit het niets is dat weg?
Om dan positief af te sluiten, ik had eergisteren weer een herhaal recept besteld, prompt gaat in de middag de telefoon, de Apotheek, mijn MErk was er niet moest besteld worden of het een dag later ook bezorgd kon worden.....en jawel, medicatie is weer binnen! :)
Ik ben naar de Apotheek Boterdiep gegaan.
Bij de apotheek in Beijum staan de PC's kenbaar niet met elkaar in verbinding. De PC op de toonbank was meerdere keren niet "geactualiseerd". Vandaar het veelvuldig heen en weer geloop. Mijn medicijn was meerdere keren niet op voorraad. Zelfs het omgaan met een PC was aan een jonge medewerkster niet besteed. Vervolgens bleek een oudere medewerkster niet goed te kunnen rekenen met de uitbetaling van retourgeld.
Medio dit jaar heb ik gekozen voor de Apotheek Boterdiep. Mijn huisartsgroepspraktijk zit ook aan het Boterdiep. Bij de Apotheek Boterdiep is de wachttijd erg kort. Deze apotheek heeft een zeer goed uitgekiend ladensysteem. Dat werkt zeer efficiënt. Zichtbaar voor de klanten.
Zie:
https://apotheekboterdiep.leef.nl/
Apotheek Pol Korreweg is ook mooi alternatief, aan de route naar/van stad. Rustig, snel, goed contact met Beijumer huisartspraktijk en wel contract met goedkoopste budget-zorgverzekeraar. Marktwerking en keuzevrijheid, ook voor verzekerde consument.
Niet zo naargeestig als in Ten boer met hun slogan Koopt hier wat hier te koop is; Beijumers kunnen sommige zaken best buiten hun wijk doen, als de wijkse voorziening onder de maat is.
Een reactie posten