zondag 29 september 2019

KOMT HIER EEN LAADSTATION VOOR ELEKTRA-BUSSEN?


"Dat krijg je met een GroenLinks bestuur." 
"Zullen ze hier wel een vergunning voor hebben?"
"Als ze dit doen om elektrische bussen te laten rijden, moeten dan die parkeerplekken weg?" 

De blogger is geen allesweter wat betreft Beijum, op de meeste vragen moet hij  vaak het antwoord schuldig blijven.

Verschillende lezers tipten hem de afgelopen dagen dat ze iets aan het doen zijn aan de Wibena-rotonde, het begin en eindpunt van Lijn 4 Beijum-Roden vice versa.

Vanmiddag ging ondergetekende even poolshoogte nemen. Op een echte herfstdag, maar dat terzijde.

Ja, dat kan niet missen, hier staat wat te gebeuren, zie foto's.

Zal dat op bovenstaande foto een laadpaal zijn voor elektrische bussen, zoals lezers beweren? Foto links, richting de wijkring, nog zo'n exemplaar.

Ja, als dat voor bussen wordt, zullen de auto's die we zien waarschijnlijk plaats moeten maken.

Foto rechts, hoek met de wijkring, ter hoogte van het Munsterhoes, zien we grote nieuwe kasten staan.
Oplaadkasten?

Het kan niet anders of dit heeft met bussen te maken.
De blogger zal een in Beijum wonende buschauffeur om nadere informatie vragen.

Eind- en startpunt van Lijn 4 staat tegenover de laadpalen, zie hier

Wordt vervolgd.

Update 17.00 uur; zie RtV-Drenthe
Update 17.12 uur; Beijumer en buschauffeur Jort Kruims:

Bouw snellaadlocaties gestart
Met de komst van veel nieuwe elektrische bussen komen er natuurlijk ook laadplekken bij. Er worden 21 snelladers geïnstalleerd op 15 locaties. Op elke locatie wordt hiervoor een transformatorstation gebouwd.
Onlangs is er op vier locaties gestart met het aansluiten van voedingskabels in deze transformatorstations. Ook is er gestart met het aanleggen van de ondergrondse leidingen voor de laadinfra. De installatiewerkzaamheden van de laadpalen en kasten zullen ná de bouwvakvakanties starten.
Met ingang van de nieuwe concessie 15 december 2019 gaan indien aanwezig de nieuwe elektrische bussen rijden.
(Hij citeert uit een nieuwsbrief, JF, de woorden 'laadinfra' en 'concessie' zal jargon zijn)
Update 19.00 uur; Jort:
Concessies in het Nederlandse openbaar vervoer zijn een pakketten van lijnen en/of andere vervoersdiensten die, exclusief en onder bepaalde voorwaarden, door een OV-autoriteit (een provincie of een plusregio) wordt gegund aan vervoerders. ... Een concessie is meestal opgeknipt in de volgende jaarlijkse periodes

2 opmerkingen:

peter zei

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143447/Elektrische-bussen-tussen-Roden-en-Groningen

Anoniem zei

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143447/Elektrische-bussen-tussen-Roden-en-Groningen