dinsdag 28 september 2021

"WE STAAN HIER DONDERDAG VOOR HET LAATST"

"Vanaf vrijdag neemt de gemeente Groningen het over, dat doet het dan alleen tijdens de spitsuren. Buiten die spitsuren mogen ouderen een mensen in een scootmobiel het zelf uitzoeken, ik vind het schandalig."

Brugwachtster vanmiddag bij de Korrewegbrug. Brugwachtster vanzelfsprekend niet in de zin dat een brug open of dicht gedraaid moet worden, maar ingehuurde mensen die helpen als passanten moeilijk of niet zelfstandig een der loop- en fietsbruggen op en af kunnen komen.

Zoals de gehandicapte man een week geleden

De helpers aan beide kanten staan er dus nog twee volle dagen. "Ik snap wel dat we duur zijn, maar tellen ouderen en gehandicapten soms niet meer mee?"

Beijumer, tevens jurist, Kees Huizenga: "De gemeente Groningen mag niet bezuinigen op professionele verkeersbegeleiding bij de Korrewegbrug. De zwakkeren in onze samenleving zijn hiervan objectiveerbaar de dupe. Ik heb geleerd dat de overheid een schild voor de zwakkeren dient te zijn.” 

Huizenga sprak kortgeleden een werknemer van 'Traffic Support', de mensen die de afgelopen weken aan weerskanten van de brug werden ingezet om indien nodig passanten te helpen. "Volgens deze werknemer zijn met name personen met een fysieke beperking zwaar de klos. Scootmobielers en mensen met longproblemen (COPD) en dergelijke. Het gaat om werknemers die professionele  ervaring moeten hebben met het regelen van verkeer. Ze moeten tevens stressbestendig zijn en goed kunnen communiceren (empathie kunnen tonen tijdens moeilijke omstandigheden). Gaat de gemeente Groningen vanaf vrijdag vrijwilligers inzetten die moeten werken voor hun uitkering? Mensen die geen professionele ervaring hebben met het regelen van verkeer? Deze werknemer die ik sprak deelde mij mede dat vanaf 1 oktober aanstaande Traffic Support slechts vier uren per dag het fietsverkeer, etc. zal begeleiden. Nu is dat 16 uren per etmaal. Van 06:00 uur tot 22:00 uur. Traffic Support zal alleen fietsers, scootmobielers en wandelaars begeleiden tussen 07:00 uur en 09:00 uur en tussen 17:00 uur en 19:00 uur. Met twee werknemers. Alleen tijdens de ochtendspits en de avondspits! "

De verontwaardiging van Huizenga is voelbaar. Hoe het ook zij, de gemeente Groningen prevaleert geld boven de bewegingsvrijheid van burgers die op de een of andere manier minder mobiel zijn. En dat geeft te denken. Alleen tijdens de ochtendspits en de avondspits er louter twee keer twee uurtjes gaan staan.....

Huizenga windt er geen doekjes om: "Het is asociaal beleid van de gemeente Groningen, het is onaanvaardbaar als de hulp voor passanten van zestien uur per etmaal wordt teruggedraaid naar vier uur. Moeten kwetsbare medeburgers de dupe worden?"

1 opmerking:

Kees Huizenga zei

Wat betreft de jonge man uit Bedum, waarover Beijumnieuws vorige week dinsdag berichtte:

vorige week dinsdag was er bij de Korrewegbrug een redelijk jonge man uit Bedum met een scootmobiel, die naar het UMCG moest. De man moest helaas zonder zijn mantelzorger naar het UMCG. Hij was daarom volledig in paniek. Hij kon dus niet omrijden via de Ulgersmaweg, Oostersluis, Damsterdiep, Petrus Campersingel richting Hanzeplein 1.

Traffic Support regelde dat de UMCG-afspraak van deze man naar een later tijdstip werd verplaatst. Een hoge taxi werd voor hem aangevraagd. Grote klasse!

Ik waardeerde deze professionele inzet van Traffic Support. Dat deelde ik deze werknemer mede. Dat deed hem goed.


Ik ga wethouder Philip Broeksma van Verkeer & Vervoer over deze hachelijke verkeerszaak benaderen. Over de asociale bezuiniging op professionele verkeersbegeleiding. Zeer binnenkort. Morgen.


De personeelskosten voor Traffic Support zijn 45 euro per uur per werknemer. Er werken steeds twee werknemers van Traffic Support gedurende vier uren per dag. Vanaf 1 oktober 2021. Deze personeelskosten worden betaald door Rijkswaterstaat (RWS).

Rijkswaterstaat bezuinigt op personeelskosten en de gemeente Groningen faciliteert RWS. Van harte! Door uitkeringsgerechtigden in te zetten. In de zin van: "werken voor een uitkering", met dank aan de Participatiewet. Mogelijk worden ook Wajongers ingezet.

Een gemeen en vals verbond. Ten koste van de zwakkeren in onze samenleving! Ik kan mij de ingehouden woede en de frustratie van de werknemers van Traffic Support zeer goed voorstellen.


Zie verder: www.trafficsupport.nl/verkeersregelaars-inhuren


Financiële noot

Traffic Support werkt, zoals hierboven vermeld, vanaf 1 oktober 2021 alleen tijdens de ochtendspits en de avondspits! Dit heeft tot gevolg dat de werknemers van Traffic Support meer moeten gaan rijden om bij de Korrewegbrug te komen en om naar elders te gaan. Die extra rijkosten moeten uiteraard ook betaald worden door Rijkswaterstaat. Is hierover goed nagedacht?